Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 8 juni 2011

Aldrig mer Backaplan

Av Margus - 8 juni 2011 23:06

Hektisk dag i går med tvivelaktig start - avföringsprov, haha… roligare kan det vara. Sen till Vårdcentralen för blodprov (rutin). Inköp på egen hand, lång lista, bageriet, ICA, kemikalieaffärn, Hemköp… stora vagnen, packa i och packa ur många gånger innan varorna slutligen kom på plats i kyl och frys.

Lätt lunch, sen brakade det loss… Vännernas hund Toste, Sigrids bror, måste till Blå Stjärnans Djursjukhus i Göteborg. Hade svalt en glasspinne, kräkningar tillstötte. Först inlagd på lokala veterinärstationen för dropp, röntgen och provtagning. Där gav dom upp och skickade hem hunden vid 17-tiden…!!! Varpå kräkningar fortsatte…

Telefonerna gick varma mellan oss och ytterligare en kompis. Färd till La Stada by night. Hur hitta till Blå Stjärnan vid Hisingsbron? Göteborg liknar ingen annan stad, trafikmässigt. Dåligt skyltat, vägar kors och tvärs i ologiskt lappverk, så har det alltid varit.

Förr gjorde det mig inget, men efter min 40-åriga bortovaro har alla trafikleder byggts om. Nu hamnar jag på Backaplan varje gång jag ska till djursjukhuset, retfullt nära… nästan så man kan sträcka ut handen. Ändå oåtkomligt. Sist kördes Hjalmar Brantingsgatan till Kvilletorget för att komma in på lokalkörbana, typ cykelbana, från rätt håll, under och över broar och vägar.


Tänkte pricka rätt denna gång. Resans längd medgav tid för flera samtal. En ’fågelgubbe’ kunde en bra smitväg in på Ringön, där det ligger - schysst. Han glömde en detalj, en viktig sådan. Tillbaka på Backaplan igen...

Tack vare god lokalkännedom, inbyggd kompass i huvudet samt fotografiskt minne vet jag åtminstone var jag är och vart jag ska. Men trafikleder är som dom är. Tog mig in på samma gamla ’cykelbana’. Framme 22.30 - en timmes väntan på akuten.


Toste blev inlagd för röntgen och ultraljud. Mår bra men kräks upp mat och vatten. Hemfärd i svarta natten. Oroligt. Vi slapp Stora Åskvädret som man varnat för hela dagen med klass I och översvämningar och allt. Av detta… intet spår.

Hemma tre på morgonen lagom till fåglarnas gryningskonsert. Dröjde mig kvar en stund på farstun med kaffe för att njuta av örongodiset. Tre timmars sömn. Tandläkarbesök (eget) idag, onsdag. Ny omgång samtal. Toste kvar ännu en natt. Ingen glasspinne funnen. Teori om njurarna har framförts. Nya kontroller...

Ikväll fann jag smitvägen till Ringön vid datorn. Via hitta.se/MapJack. Aldrig mer Backaplan för min del. Nu håller vi tummar och tassar för Toste.

 
 
Ingen bild

Väninnan, maken och Toste

9 juni 2011 11:42

DU ÄR OTROLIG!
Att hitta i denna stad, hamna fel och ändå snabbt komma på ”rätt köl”. Och ingen hjälp av oss fick du. Vi satt där, maken och jag, mer eller mindre i oros-koma och du rattade bilen lugnt och säkert med oss och vår sjuke lille Toste genom ett nattmörkt Göteborg. OCH HEM IGEN! Vi kan bara enkelt säga: Kram och tack!

Margus

9 juni 2011 22:30

Tack, Hjärtat. Vad gör man inte för sina vänner... och avkommor;-)

 
Elisabeth

Elisabeth

9 juni 2011 22:01

Nej men stackars lilla gubben. hoppas han återhämtar sig. Vilken pärs. Ja Göteborg är sig inte likt hittar knappt till Ringön trots att vi bott där!!! Men som sagt det är några år sen!!!

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

9 juni 2011 22:29

Många år har förflutit, synd att man inte kan hålla sig àjour med allt.

 
Ruth

Ruth

10 juni 2011 22:51

Det är krångligt att hitta i Göteborg, vilken bra investering det är med en GPS. hoppas att det går bra med vovven, finns inget värre en glasspinnar, garvat skinn och majskolvar. Värst är nog majskolvarna det är ju så poppulärt att lägga på grillen nu för tiden, det leder oftast till döden, vet 3 hundar som har råkat ut för detta, fruktansvärt.
Kramiz

http://bernamis.bloggplatsen.se

Margus

11 juni 2011 22:53

Tack för tipset med majskolvar, fast vi är extremt noga. Huu, vad de kan sätta i sig...!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards