Fågelperspektiv

Alla inlägg den 27 november 2011

Av Margus - 27 november 2011 22:24

På tal om gamla bilar (förra inlägget) tog jag körkort mitt i övergången till högertrafik 1967. Den skulle ske den 3 september och eftersom jag fyllde 18 i maj tänkte jag klara av detta innan Stora Spektaklet. Det blev inte riktigt så…

Övningskörde i Volvo Amazon med trevlig bilskollärare. Han tyckte jag körde ’avancerat’, lite för pushigt, trängde mig fram osv. Hade ju övat lite innan och tillbringat många tonår i passagerarsätet (i vita PV:n, se bild) och där sett hur man tog sig fram i göteborgstrafiken, det gällde att stå på.

Första uppkörningen - precis före högeromläggningen - råkade jag ut för en kvinnohatare till inspektör – det fanns såna då, som inte tyckte att kvinnor skulle ha körkort! Minns inte vad han skyllde på, hursomhelst var det fult gjort.

Sen krävdes fler lektioner före nästa uppkörning, då i högertrafik. Gissa om jag rasade över kuggningen. Dock var det inte lika dyrt med lektioner som idag, och teorin var lättare; mer logisk, mer om trafikregler och –lagar, vettiga saker. Dagens prov skulle jag inte klara, har svårt för ’gissningslekar’.

Lång tid efter omläggningen fick man krypa fram i 40 km/tim i stan, allt för att minska olyckorna. Nästa kuggning (samma gubbe) skylldes på att jag körde för sakta (!) när jag körde i 40 som alla andra! Tredje gången gick det vägen. Ingen räkmacka där…

     

---------------

Nej, vad babblar jag om… egentligen skulle jag skriva om Lands nästa bok i succéserien Livet på landet förr. En sjätte bok är på gång till våren 2012 - se bilder! Tidningen Land söker folkets egna bilder, nu på temat semester & fritid från tiden 1900-1980. Vem som helst kan sända bilder till gamlatider@lrfmedia.lrf.se före 6 februari 2012. Eller till Gamla tider, Land, 113 92 Stockholm (klicka för större bilder). Kanske hittar jag nåt användbart…

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards