Fågelperspektiv

Alla inlägg den 20 november 2012

Av Margus - 20 november 2012 22:03

Livet före läkarbesöket. Och efter. Nu är besöket gjort. Ända sedan tarmstoppet i september har det hängt över mig. Samtalet om Remicade – medicinen jag läst på om, förfasats och ryst över, grubblat på, analyserat – och försökt värdera någorlunda objektivt. Sagt nej tack en gång tidigare. Läkaren förstod. Efter tarmstoppet aktualiserades det på nytt. Det är liksom den som finns att tillgå… eller operation småningom. En tuff medicin. Lite av cellgift… men ändå inte. Inget man bara säger ja till sådär. Inte vid 64 års ålder.

Sida upp och sida ner med info har plöjts på Internet. Vetenskapligt, svårbegripligt. Hundratals (!) kända och okända begrepp susade förbi i biverkningslistan: tuberkulos, bakteriella infektioner, invasiv svamp, hepatit, hjärtsvikt, lungcancer, lymfom, leukemi… maligniteter mm… och mortalitet på >5%.

Humöret har inte varit på topp. Ansvaret vilade tungt. Månader av beslutsångest. Hur som helst skulle läkaren få sin chans att berätta om fördelarna. Han tog ner oron för vissa av biverkningarna. Sakkunnigt. Men… det finns inget facit! Bilden kompliceras av att morbus Crohn spridit sig i tunntarmen och nu finns på två ställen. Suck.

Om jag blundar så finns det inte. Mänskliga hjärnan är knepig. Alldeles påtagligt sjuk i 20 år. Då och då… borta. Sjukdomssymtomen har blivit daglig rutin. Å ena sidan tankar om orsak och verkan, effekter och följder. Å andra sidan… borta. För jobbigt helt enkelt. Hjärnan vill inte. Ibland klok och saklig, nästa gång barnsligt dum. ”Men jag är väl inte tillräckligt sjuk. Det var ju bara ett enda tarmstopp för två månader sen. En engångsgrej... ”

Slutligen. Kvalificerat vansinne att just nu utsätta sig för Remicade med de riskerna. Så känns det nu. Så har det känts i två månader. Det blev svaret till läkaren även denna gång. Är inte tillräckligt dålig för att riskera den hälsa jag ändå har just nu. Husbonden som var med hos doktorn förklarade att min livskvalitet nog skulle sjunka avsevärt under medicinering. Han vet hur jag skulle grubbla mig 'sjuk' - oroa mig för biverkningar. Beslutet är fattat. Tills nästa gång. Livet efter beslutet fortsätter...


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards