Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Vi är med Nikon D 90

Av Margus - 3 juni 2009 22:12

 

Idag satsade Lilla Huset på denna halvproffssystemare som enligt "DIGITAL FOTO för alla" förtjänar en Oscar. Nikon D 90 tog hem segern i deras stora test i kategorin (nr 3/2009). Efter flera dagars jämförelser blev det just en sådan!


Kameraköpet har stått på listan i många år. Egentligen sedan 2007 när den lille Konika-Minolta klev in i Lilla Huset och gjorde bloggen möjlig. Fantastisk, dock med vissa brister. Man kan inte fota små fåglar genom nät när autofokus lägger skärpan på nätet...grrr.


När utbrändheten slår till blir det inte mycket allvar av kameraköpstankar. Har mest suttit och suckat att det vore roligt, men… därpå oöverstigligt trött av blotta tanken på all ny teknik som ska programmeras in i hjärnan. Medan åren går och går.


Husbonden som vet hur hett jag önskat en proffsig kamera tog tag i saken. Letade fram alla sparade nummer av den suveräna fototidningen DIGITAL FOTO som Lilla Huset prenumererar på och började plugga. Med erkänt diplomatisk förmåga lotsade han mig in på spåret bit för bit som en riktig pusher. Det var pedagogik på hög nivå. Tack snälla Husbonden!


Himmel så mycket ny teknik: Upplösning 12,3 megapixlar, 4,5 bilder / sek, ISO 200 – 3200, Skärm 3,0 tum, Brännviddsförlängning 1,5 x, Video med HD-upplösning, Optik VR DX 18 – 105 mm. Plus ett par A4 med ännu mer...


Principerna kan översättas till gamla kunskaper från journalisttidens analoga systemkamera Pentax Spotmatic, en riktig pärla på sin tid. Den ligger fint nedpackad i garderoben. Av nostalgiska skäl. Jag har också anmält mig till Byns nya Fotoklubb, all inspiration mottages tacksamt.


Men Jesses, så många knappar och rattar och teknik. Jag tror den kan allt… Det dröjer nog innan jag orkat lära mig så pass att bloggen har bilder från denna dyrgrip. Om inte Husbonden rycker in igen förstås...



 
 
Berit Elisabet  med Kasper

Berit Elisabet med Kasper

3 juni 2009 22:48

Gratulerar till kameran! Nu har du att göra! :-)
Önskar att även jag lagt ner ytterligare en eller annan tusenlapp på MIN Nikon. Men jag är ändå nöjd - även om den INTE går upp mot min gamla analoga Nikon FM3...
Och ännu mindre mot ditt nyförvärv.
Dina bilder är fina redan nu, men jag ser fram mot resultatet av nya dyrgripen! Gratulerar igen!

http://www.belof.se

 
Elisabeth Alström

Elisabeth Alström

4 juni 2009 18:16

Grattis till kameran. Ja det är roligt att ta kort med en fin kamera

http://www.bloggagratis.se

 
Ruth

Ruth

5 juni 2009 00:23

Grattis till denna fina kameran. Det tar sin lilla tid att komma underfund med alla finessar, men den har säkert en förinställt funktion som gör bilderna fina utan alla övriga inställningar. Glädjs med dig, för jag vet hur roligt det är med en fin kamera.

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards