Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Nej, jag är inte med

Av Margus - 3 juni 2009 22:00

"Nej, jag har sagt nej till EU en gång och är därför inte med. Jag ska driva en process för att bli av med mitt europeiska medborgaskap."

Så sa en god vän idag.


Tanken tilltalar en gammal rebell i hög grad. Man skulle egentligen låta bli att rösta. Det är väl så dom tänker, dom som skiter i hela EU-valet och som retat EU-etablissemanget så till den grad att det nu tjatas EU i radio- och tv dag efter dag. Och alla partier säger samma sak. Är redan trött.


Ett enda parti utmärker sig dock. Vänstern är det enda parti som vill ut ur EU. En röst på vänstern måste vara det bästa sättet för en nejsägare att visa vad man tycker om hela skräpet. Vänstern föreslår att medlemsavgiften till EU bör sänkas med 82 procent. Det skulle innebära att vi får behålla 22,3 miljarder som kan fördelas till landets olika kommuner.

Det skulle t.ex ge Hässleholms kommun 120 miljoner mer till vård, skola och omsorg. Mora skulle få 49, Strömsund 31, Botkyrka 192 och Sundbyberg 87 miljoner kronor. Så bra hade vi det före EU-inträdet. Det vet vi som varit med före EU. Undra på att det saknas pengar till vår välfärd.

2010-2012 beräknas EU-avgiften öka till 33 miljarder per år, då skulle vänsterns rabatt bli 27 miljarder.


Så nu har vi roat oss med att sätta upp vänsterns valaffisch på vägen utanför Lilla Huset. Vägen trafikeras väl mest av Bondens traktor men i alla fall… Man gör vad man kan.

 
 
Ewa

Ewa

4 juni 2009 09:40

Först tänkte jag inte rösta av just den anledningen att jag inte vill vara med i EU. Sedan tänkte jag om och kom fram till att det ju vore smart att rösta på något parti som är EU-kritiskt. Efter det gjorde jag DN:s lilla test för att se vilket parti som passade mig och det blev vänstern vilket jag redan lutade åt. Så får det bli - jag röstar EU-kritiskt!!

http://fundringar

 
Elisabeth Alström

Elisabeth Alström

4 juni 2009 18:15

Jaa, här blir det faktiskt vänstern också, just av den anledningen att jag vill ur EU

http://www.bloggagratis.se

 
Uffematten

Uffematten

9 juni 2009 18:49

Jag tänkte nog ungefär som du, så det blev vänster här också!
Röstade "nej" till EU och är fortfarande väldigt kritisk till det hela.
Klimat och fredsarbete är väl bra, men i övrigt....

http://uffematten.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards