Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 10 februari 2008

Egenkligen.. interju.. vettere

Av Margus - 10 februari 2008 21:36

Egenkligen… !?

Egentligen finns inget ord som heter egenkligen, men man hör och läser det allt oftare och språkforskarna verkar inte direkt upprörda. Visst är det ledsamt och respektlöst att slarva så med vårt språk. "Egentligen uttalas /e'jän:tligen/" enligt Frågelådan hos Språkrådet (en utmärkt sajt).


Är utvecklingen likadan världen över borde den konsonantrika tjeckiskan snart raderas ut. Ta t.ex de tjeckiska hockeyspelarna Jan Hrbaty, Ivan Hlinka, Jiri Hrdina, Petr Vlk, den senare skämtsamt kallad "konsonantmannen" av kommentatorn Arne Hegerfors.

Språken är som dom är, det är kul och värdefullt och man måste bjuda till, menar jag. Sportkommentatorerna är föredömen och ett bevis för att det faktiskt GÅR. De bjuder till och bemödar sig i varje stund att ge de rätta uttalen på varje deltagare.


Förr var kolleger och ärter rätt. Nu har kollegor och ärtor tagit över, och det är ingen idé att kämpa emot längre. Man kan ju bli betraktad som icke språkkunnig... Om nån bryr sig…?

Häromdagen hörde jag en liten kocka på radion som var så till sig över att vara med så att hon med en femårings röst använde "grönsakor" i sin rätt… Så det kan bli…!


Värre är det nog att allt fler säger interjuv... Även journalister! Intervju är ju ett ord som just journalister har anledning att använda ...ofta. Säger man inte interju, så är det interjuv, i ett, i ett. Det var faktiskt länge sedan jag hörde det rätta intervju uttalat. Språkrådets Frågelåda vill inte veta av de felaktiga stavningarna när jag testar, tack och lov. Skönt att någon håller ställningarna.

Intervju kommer ju från engelskans interview och jag är övertygad om att de flesta unga säger rätt …på engelska. Vi ska ju vara så globala numera...


För att inte tala om en intervjuad företagsledare i 30-35-årsåldern (som dom ju är numera) som ideligen sa ordet "vettere" i varje mening. Och det gick så snabbt så det blev mest "vtre" varje gång. Jag satt storögd i bilen och glodde på radion, trodde inte mina öron. Vad säger människan? Vad är detta? Ofta kom det två gånger i följd också "vtre, vtre" och faktiskt även tre gånger "vtre, vtre vtre". (Då gick det bra med konsonanter…!) Detta blev riktigt störande. Bloggens läsare har förstås redan räknat ut att det handlar om det lilla uttrycket "vad heter det" som framför allt yngre personer sticker in när de funderar över nästa ord.

Jag tror inte den företagsledaren är kvar på sitt jobb, faktiskt.

 
 
Ruth

Ruth

10 februari 2008 21:54

Skrattar, jag tillhör nog ofta dom som skriver fel ofta. Tycker själv att jag har lärt mig skriva svenska riktigt bra med datorns hjälp. Innan den kom med i bilden så blev det väldigt många halvnorska ord och stavningar, men jag kämpar på så gott det går :-)

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

margus

11 februari 2008 07:40

Ja, Ruth, här får man tassa på tårna...;-) Menar att det därför är det särskilt viktigt för just medierna att föregå med gott exempel, speciellt nu när vi blir allt fler "nysvenskar" som det heter. Alla språk borde hålla på sin särart. DET kallar jag mångfald.

 
Ewa

Ewa

11 februari 2008 10:27

En likasinnad språkvårdare - härligt!

Exempel: det är skillnad på pappor och papper, på fiskarena och fiskarna, på domarena och domarna.

http://fundringar

 
ThomasafMalmborg

ThomasafMalmborg

2 juli 2008 15:01

Folk är, ursäkta mig, dumma i huvudet. Jag stör mig varje dag, på folk som i varje mening använder sina påhittade skitord.
Ord som jag hatar mest är nog "abaskoa" som tydligen ska föreställa "Jag bara skojade" och överkonsumtionen av ordet "Alltså" som oftast uttalas "azzåh" som nästan används i fel sammanhang. Egenkligen och de andra som du nämde är minst lika störande. Jag hade en gång i tiden en lärare som sa: "Tellezemple" för "Tillexempel", jag ville mörda honom varje dag...

http://www.myspace.com/emmure

 
Vicky

Vicky

11 april 2010 21:01

Det är med glädje jag ser att det finns fler språkhitlers här i världen. Jag måste dock, utan att för den skull vara någon form av överbesserwisser, påpeka att "dom" är ett ord endast i sammanhang där det handlar om att döma.

http://vickyvire.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards