Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 8 januari 2014

Tryggare kan ingen vara

Av Margus - 8 januari 2014 22:27

”Här är polisen som mitt i gatan står.

Han visar hur man kör,

han visar hur man går.

Ibland blir det stopp… ”


Visst klev polisen ut i gatan från ingenstans. Mitt i Byns city. Och visade in mig på närmaste tvärgata, dagarna efter jul. Tänk så bra man kan må ibland! En underbart härlig känsla spreds i kroppen, förvissad om att inget var i olag. Att hastigheten hölls. Att bilen är hel. Att inte ens den minsta lilla lättöl inmundigats. Bältet är på och körkortet finns med… Fridsamt och harmoniskt blinkade jag och svängde lugnt in på anvisad plats - utan minsta hjärtklappning. Tryggare kan ingen vara.

Det var blåsdags. Och körkortsvisning. Lite meckigt att få upp kortet bara. Polisen nickade och log igenkännande när jag halvlåg bakom ratten för att fiska upp plånboken ur byxfickan och sen lirka kortet ur världens minimalaste plånbok. Okulärkontroll av detta med orden ”och nykter var hon också”… Hehehe, tänkte jag nöjt - det visste jag väl – medan han på sitt bästa humör skojade ”och julspriten har gått ur kroppen”.

– Jag dricker nästan aldrig sprit, log jag tillbaka. Startade och seglade nöjt vidare till Vårdcentralen. Tu tu tu tu tu tu tu tu tu tu...

Den go’a känslan som bara en oskyldig kan ha satt i resten av dagen.


 
 
Elisabeth

Elisabeth

8 januari 2014 23:13

Känner riktigt hur du kände det!

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

9 januari 2014 21:54

Så vill man känna varje gång det händer :-)

 
Ingen bild

Väninnan

8 januari 2014 23:48

Denna "feel good (oops!)känsla är beskriven så genialt så den smittar av sig. Jag har inte blivit utsatt för någon blåsning, men jag kom på mig med att sitta och småle.

Margus

9 januari 2014 21:56

Tack snälla du, så bra. Hoppas den räckte ett tag, hehe.

 
Berit E

Berit E

9 januari 2014 14:48

Har en känsla av att "vi skötsamma" borde få uppleva många fler såna där trygghets- och lyckostunder. Dessvärre behövs fler kontroller. Alltför många struntar i alltför många trafikregler.
Min enda oro i sådana lägen brukar gälla hastigheten. Fast den brukar ju kollas separat, så att säga.
Undrar när jag blåste sist - måste ha varit minst 10 år sedan. :)

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

9 januari 2014 22:01

Yes. Fram för fler kontroller:-) Ju fler sådana desto oftare kan "vi skötsamma" få uppleva dessa stunder, hehe.
Fler poliser på gator och torg!
Mitt knep för att hålla hastigheten på vår extra breda infart till Byn är att växla ner till fyran. Då går bilen automatiskt i 50 utan att man måste anstränga sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards