Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 10 april 2012

Furkatur, flaskborstar och koma

Av Margus - 10 april 2012 20:17

TV-soffans mysvrå var extra skön idag efter helgens vedermödor och besök hos tandhygienist. En ”furkatur” (mycket ska man lära sig) gör tillvaron knepig. Hon rensade så gott det gick. Furkaturen har uppstått i underkäkens innersta kindtand där tandens rötter delar sig, och tandköttet inte sluter upp över delningen. Alltså kommer det in skräp. Som ska ut!

Det går knappt att komma åt. Än mindre komma in i. Och inte med vad som helst! I vilken riktning gick furkaturen nu då? Patienten anförtros att klara detta på egen hand – som med allt annat numera. Med ren tur har det hittills lyckats väl, men i påsk var det kört. Stor ömhet kring hela området, inflammation i tandköttet runt hela tanden.

Tandhygienistens stålpinne gick rakt in fem mm. Jag äger ingen stålpinne. Bara små 'flaskborstar' som viker sig för minsta motstånd. Eller är för tjocka. Bakteriedödande gel är ett måste… bara man nu får in den på plats. I kväll gick det bra med tandpetare och blå flaskborste. I morgon har jag nog glömt åt vilket håll kanalen gick. Just nu bultar det därstädes. Livet - ett äventyr.

Efter Husbondens ugnspannkaka följde tre timmar i koma. Undra på att det knappt gick att väcka mig inför kvällspasset hos fåglarna.

 
 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

12 april 2012 01:37

Dom där jädrans borstarna - i synnerhet förstås dom där tunna och veka som liksom skrynklar sig...
Lycka till - det där gelet gör susen. Jag vet. :)

http://beritelisabet.blogspot.se

Margus

12 april 2012 09:34

Bra med positiv feedback! Jag kör vidare!

 
Ruth

Ruth

12 april 2012 10:16

Fy för att få inflammation i tandköttet, det har jag drabbats av många gånger pga. att min förra tandis aldrig tog tandsten rätt, många tårar har fallit på min kind när att har blivit för mycket. Dårligt rotfyllda tänder där delar av rotfyllningen inte varit fullbordat så rotspetsarna blivit inflammerade och en dragning av tanden varit min enda utväg om man inte vill gå in under käkbenet och böka.
Vet precis vad du går igenom för pina.
Nu har jag mellanborstar varje kväll och tandköttet sluter sig omkring varje tand (nästan) har 2 tänder som inte är ok och som smärtar lite då och då om jag inte använder ”Corsodyl” omkring tanden som bråkar då brukar det ge med sig.
Hoppas du snart får ordning i din mun och slipper lida.
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Margus

12 april 2012 21:01

Med lite ensvishet ska det väl gå. Tandvård är ta mej tusan inte så lätt. Förbaskat trångt och oöverskådligt, om man frågar mig;-)

 
Erika

Erika

13 april 2012 13:10

Eländes elände brukar jag säga när det fortgår det ena efter det andra. Det har en tendens att bli en konstig följetong med olika innehåll, en följetong som aldrig tar slut. Ju äldre vi blir ju mer får vi på oss att underhålla, ofta vill man bara skrika rakt ut av frustration, men när man bor som man gör får man hålla igen munnen för att inte bli klassad som crazy.:)

Vinkelevink

http://enstrimmaljus.blogspot.com

Margus

13 april 2012 19:13

Sant, kära du. En fortgående följetong, ibland tragikomisk, ibland drama och action, hehe. Det gäller att hålla huv'et kallt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards