Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 26 februari 2009

Varför detta tjat om HD

Av Margus - 26 februari 2009 22:36


Varför detta oerhörda tjat om HD-tv. Den som upplevt televisionens barndom där man satt och tittade på en liten svartvit 15-tummare med snöig och suddig bild, ja… den har perspektiv. Framöver blev tv-bilden bättre och bättre. Det fanns en period när den svartvita tv:n nått sin fulländning, det var tiden före övergång till färg. Då var jag fullkomligt nöjd. Bilden var skarp, den var lugn och full av nyanser. Det var en fröjd att titta på den. Jag höll fast vid den svartvite så länge det gick.


När Husbonden kom in i mitt liv häpnade han över detta faktum, ja… så till den grad att han genast hämtade sin stora – och då menar jag STOOORA färgburk. Den kom en meter framåt i rummet. Ville jag ha honom måste jag ta färg-tv på köpet, så pass förstod jag. Och på den vägen är det…


Sen blev färgbilden allt bättre och Lilla Huset har avverkat några apparater. Nu har man platt-tv gubevars, men mest pga. Lilla Husets begränsade yta. HD-ready är den också, plus allt annat den också är. Men jag vill INTE betala för HD-skärpan. Nu är väl fulländningen total. Mer skärpa behövs inte. Nu räcker det! Det räcker väl med 3D i verkligheten. Kan vi inte bara få vara nöjda. Nog måste det vara bättre med driftsäkra apparater än att jaga HD.


Varför inte naturtrogen bild istället för bredbildsformat. Borde vara en självklarhet efter all denna tekniska utveckling. Varför sitter vi alla och glor på bredbildsformatets vanställda människor och djur, för att inte tala om perspektivet på byggnader. Hur dumma är vi?

Och texten blir stor, tjock, bred och svårläst. För att inte tala om den automatiska bildjusteringen som pinar det mänskliga ögat efter varje filmklipp så att man hisnar och blir skelögd. Man åker formligen rutschkana.


Och vad ska vi med surroundljud till i vanliga lägenheter? Vad är det för vits med att ljudet kör en vända ute i köket när man sitter i rummet…?? Det räcker nu!

 
 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

28 februari 2009 10:57

Hahaha! jag vet inte vad du pratar om! Trodde du var inne på höftleder;))
På måndag är en stor dag på Torpet...då anländer MACKEN!
Ha de!

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

1 mars 2009 00:07

Jag tittar sällan på TV så jag är nöjd med det som finns idag.
Och jag kan inte annat än hålla med skogsfrun, jag trodde vi skulle få veta lite om höftleder .… men vi är nog lite störda av vårt hundliv. Ha ha ha.
Ha en fortsatt skön helg

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards