Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 18 februari 2009

Den som söker han finner... nåt annat

Av Margus - 18 februari 2009 22:55

Dagens Stora Eftersök gav ett roligt fynd; åtskilliga läroböcker från min utbildning till verktygsmakare. En jättehög. Där var böcker om verktyg för klippning, pressning, bockning, om jiggar och fixturer, formverktyg för plast och gnistberabetning. Kära nån vad mycket man kunde. Mindes nu att jag faktiskt tillverkat kugghjul (bilden). Som fungerade. Ett fasligt räknande på vinklar var det.

Men dessa böcker slängs nu. På annat ställe har jag redan sparat andra böcker till minne. Man kan inte samla på allt, man måste gå vidare i livet.

-----------

Suck. Det jag EGENTLIGEN sökte efter misslyckades. Efter en månads eskalerande sug efter mina gamla diabilder tog jag mig i kragen och startade Stora Eftersöket. Hade väl ett hundratal gamla bilder monterade i plastramar och prydligt placerade i stabelbara boxar. Senast jag såg boxarna var när vi röjde ur förrådet för att skapa fågelrummet 2005. Sen är dom puts väck…


Påbörjade ett metodiskt sökande. Grundligt trevade jag mig fram i garderobens innersta vrår, kände på varje pryl. Tyghögar, skor, gamla tidningar, tröjor som inte används… herregud vad mycket som ska röjas till sommaren. Men inga boxar. Alla skåp och lådor i Lilla Huset granskades. Inget resultat. Retfullt! Gick vidare till Loftet i fågelhuset. Borta. Till och med garaget kollades. Har jag varit så sinnesförvirrad att jag slängt dem? Har de blivit kastade av misstag? Ingen vet.


Har nu nått insikten att jag inte vet var jag ska leta. Bäst att låta bli. Man kan ju inte bli manisk. Väldigt tråkigt är det. Där fanns gamla bilder på mig, mamma och pappa, finfina bilder på älgar från Hunneberg och inte minst englandsbilderna! Men, men… är dom borta så är dom.


Sommaren 2009 ska bli ett Röjningens År i Lilla Huset. Det är bestämt sen tidigare. Tills dess släpper jag projektet. Då kanske dom bara dyker upp av en slump. Så är det ju ibland.


 
 
Ruth

Ruth

19 februari 2009 10:43

Man blir hysteriskt förtvivlad i hjärkontoret när man inte kan hitta det man söker, svårt att sudda bort tankarna, dom mal och mal, så är det i allafall för mig om jag letar efter något. Tror säkert att du hittar dina bilder, men när ? När ni skrider till verket med storröj till sommaren så kommer dom nog fram.

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards