Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 10 februari 2009

Jobbet kvar.... puh.

Av Margus - 10 februari 2009 13:37


Husbonden slapp avsked. Denna gång. Puh…

Företaget med cirka 200 anställda sparkar flera visstidsanställda och 15 fast anställda i finanskrisens följd. Förhandlingar har pågått en tid och är nu klara. Beskeden kom i går. Nio metallare får gå. Husbonden var väl inte direkt orolig med snart 30 anställningsår i firman. Men… man vet ju aldrig.


När man som jag drabbats flera gånger (senast 90-talskrisen) sitter känslan i. Det glömmer man aldrig. Så jag var nog mer orolig än han. Det gick väl an att bli arbetslös under 90-talet med en a-kassa som tog hand om folket med ALU-projekt och förlängningar. Men nu… döden i grytan, socialhjälp, hemlöshet...

Det är aldrig lätt att bli arbetslös, framför allt inte när man är över 40. Det går ju ändå an för unga människor som har en chans att reparera skadan. Det har en äldre person inte idag. Här gick man i huvudsak efter LAS = sist in först ut, med några få undantag. Man drar en lättnadens suck.

 
 
Ingen bild

Väninnan med Äkta Hälft

10 februari 2009 14:59

Naturligtvis tycker man mycket synd om dem som drabbats, men för er skull blev vi verkligen glada när vi läste dagens goda nyhet. En stor kram!

 
Jenny

Jenny

10 februari 2009 16:14

Grattis till att din Husbonn fick behålla sitt jobb.
Känner igen oron...
Gubben min fick också oroas ordentligt runt årsskiftet (jobbar på Orusttrafiken som busschaufför).
Dom la ner det mesta i Uddevalla på den depå´n, och endast ett fåtal får va kvar...(fram till sommaren)och då endast som heltidare.
Min gubbe jobbade 80 % tidigare för att hinna med gården och snöröjning och lite grävjobb, men nu hinner han knappt med att sköta markerna.
Jag ser honom aldrig, och NÄR jag gör det är han hålögd och dödstrött....
Men det var det alternativet han fick.
Uppsagd eller 100%.....
Får se hur länge detta håller.
Jag tycker ju bara att när det FINNS folk som vill ha sina jobb kvar...varför kan då inte 2 få dela en heltidstjänst?
Min gubbe hade ju ändå tur, men det var ju någon annan som fick gå istället...LAS.

Jaja...som det kan bli.

Läste nyss i ditt förra inlägg om att du inte VILL flyga...och att du inte VILL lämna hemmet...
Herrejisses, vad vi måste vara lika!
Det är nu drygt 20 år sedan jag flög och var utomlands...
Trivs bättre i trädgården hemma, eller möjligtvis på nån camping på Orust i vår söta, gamla husvagn!

Ha en fortsatt bra dag...
Denna kommentaren blev nog lite rörig kanske...men det är ju jag också!
//Kram, Jenny(-:

http://chokladomjolkegott.wordpress.com

 
Ruth

Ruth

10 februari 2009 18:02

Vilken lättnad att få behålla jobbet för husbonden, det måste ni fira. Synd om dom som får lämna sin trygghet, ja helt vidrigt.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

10 februari 2009 18:50

Å, det var skönt att höra...faran över för denna gången i alla fall

http://belara.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards