Fågelperspektiv

Alla inlägg den 5 mars 2008

Av Margus - 5 mars 2008 22:14

Att somna är att dö en smula. Det är nog därför jag tycker det är så dödens trist att sova längre än nödvändigt. När jag vaknar är jag så himla glad att jag är vid liv. Kan då endast med yttersta svårighet och viljestyrka ta mig till sängen igen om jag råkar vakna föör tidigt.

Känner dem som med glädje kryper ner i sängvärmen igen, ju längre stund - desto bättre. Det fixar jag inte. När jag sover är jag död, menar jag. Vill gärna känna att jag lever, och detta sker ju bäst i vaket tillstånd. Kan inte alls skryta med att tillvarata den vakna tiden särskilt effektivt… men jag lever!


Är alltså en riktig morgonmänniska, är gärna uppe med tuppen. Är dessvärre en riktig nattuggla också. (Detta har säkert framhållits i bloggen förut, och i så fall är jag därtill en tjatig papegoja ;-p)


Ingen lämplig kombination att vara både natt- och morgonuggla, svårt att få tillräckligt med sömn. Säkert störtlöjligt. Från ett på natten till sex på morgonen ger bara fem timmars sömn. Då krävs en tupplur, en lutare, under dagtid. Tyvärr går man då miste om några dagtimmar, men om förmiddagen nyttjats bra känns det välförtjänt.


Böjelsen att vara vaken, att ha koll, KAN även vara det som hindrat mig från att bli alkoholist. Tycker nämligen inte om att tappa kontrollen, gillar inte att bli lullig, velig, se dubbelt, vara yr och må illa. Har aldrig förstått den som njuter av en fylla.

Inte så att jag är präktig, inte alls. Vi är bara olika. En period vaknade jag alltid tidigt på grund av stress. Rusade runt i huset , tände upp och drog igång dagen med jobb och plikter, gärna klockan fem. Löjligt!

Nu är det lugnare, flera koppar cappuccino, sudoku, radio… inget jobb före åtta-nio. But I’m alive!


Husbonden påstår att han alltid varit morgonpigg. Hm… men han sover gärna två timmar längre än jag. Men så är han vaken hela dagen och jobbar hårt. Säkert mycket sunt.

Om man är pigg när man vaknar, är man morgonpigg då?

Av Margus - 5 mars 2008 21:58



Läser i bladet (AB) att "designprinsen" Carl Philip köpt sig (ja, hovet då) en specialsydd starta-eget-kurs på Frans Schartaus handelsinstitut i Kungliga Hufvudstaden.  Utan antagningskrav eftersom det inte är en ordinarie utbildning. Så är det när man är född med pengar och möjligheter, bara att beställa och hoppa in.

Tänk så många andra ungdomar som skulle behövt en liknande kurs, men inte har råd. Och varför ska prinsen ska starta eget över huvud taget? Han har ju redan sin försörjning klar. "Åt den som har ska varda givet." Lukas 8:18.


Har bilar midja? Robert Collin (Aftonbladet) analyserar Volvo XC60 D5 (vilka modellnamn…!) sålunda: "För organiskt, för böljande, för hög midjelinje". Håhå, jaja. Vet bara två gamla bilmodeller som möjligen kunde sägas ha midja, DKW:n och VW-bubblan. Det var då det, men nu…?


För övrigt gläds vi åt Peter Forsbergs comeback i NHL. Måtte foten hålla! Han är en sån fin kille.

Av Margus - 5 mars 2008 19:42

Med marsnaren bitande i skinnet frös alla utomhusaktiviteter inne. Trots tre plusgrader huttrade vi. Dock sken solen och vi drog till Grannbyn för beställning av markiser... äntligen. Förra året var vi för sent ute och drabbades av evighetslånga köer. Hundarna blev glada för utflykten, ett avbrott i vardagen.


Att välja tyg var inte svårt, det var gjort på ett ögonblick. Två nya markiser och fyra längder tyg för utbyte av de gamla. Husbonden har för avsikt att byta tyget själv. Jag tror honom.


Byggvaruhuset lockar alltid till köp av annat. Vi kom hem med bilen full av dessertskedar, pastakokare (som jag inte vet hur man använder), mixer (nästan bara för att den är röd) och ett par kuddar. Största vitsen med detta var att Husbondens famn redan var  full när verktygsavdelningen passerades, hihi. Medfördes pizza på hemvägen.


Det ÄR bra med vintergrader på nätterna. Bra för naturen. Växterna får vila lite till. Bara att gilla läget. "Först marsnaren, sedan påskharen...";-0.

Vinden har dock redan vänt till plusgrader, sydvindar och snöfall i kväll. Känns bättre.


Påskris med fjädrar är på plats, för första gången på detta vis. Blev inte klart förrän framåt kvällen, därav bild utan lyster.


Tack vare denna utflykt blev inga andra sysslor på listan gjorda. Där står fortfarande 1) strykning av stora vita duken (saknar mangel), 2) frosta av frysen, 3) torka äggskal (till fåglar), 4) fotvård (ej på fåglar), 5) städa skrivbordet. 

"Det som inte blir gjort före tolv på dagen blir det inget med", så sant som det är sagt. På detta vis har strykbrädan stått framme en hel vecka. Nu står den kvar där tills jobbet blir gjort!



HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards