Fågelperspektiv

Alla inlägg den 4 mars 2008

Av Margus - 4 mars 2008 20:29



Äntligen parar de sig, Lillis och Isabell. Detta är stort! Efter fjolårets triangeldrama (läs HÄR och några dagar senare i maj) fick de ju aldrig till det.

Mellis lade sig då i hela spektaklet och gjorde anspråk på sin bror Lillis. När vi slutligen satte Lillis och Isabell tillsammans i egen kupé var de så störda att det aldrig blev något av. Dock etablerades en relation. När de återvände till flocken var de ett s.k sympatipar, ett par som håller ihop men aldrig häckat. Endast par som haft en kull ungar kallas häckpar.


När jag skulle in i fågelhuset med redskap idag hörde jag små glatt kvidande läten från nymferna så jag tassade försiktigt. (Förlåt här blir det kanske lite opassande...) Där satt de och parade sig, hellegod, och övriga flocken tittade på. Stängde dörren för att låta dem bli klara. Var just då osäker på om det verkligen var just dom två… men det var det. Himla trevligt.


Thomas och Lili har hemliga bestyr i en holk. Det är alltid någon av dem inne i holken, sannolikt med ägg. Thomas verkar ha spolat sin andrafru Sussi som förut både lagt ägg och ruvat tillsammans med sin tvillingsyster. I sådana fall brukar bara den ena honan få mata ungarna och det kan ju tänkas att Sussi tröttnat på att spela andrafiolen…. vem vet. Det klarnar efter hand.


Det gröna papegojparet håller också fast vid sitt projekt i holken. De saknas alltid en grön... hoppfullt.

Av Margus - 4 mars 2008 20:18


Inte mindre än tre ekorrar besökte fågelbordet i parken i morse. Såg först en som närmade sig trädvägen och rann fram på nya promenadgrenar eftersom granen fälldes igår.

Plötsligt dök en andra korre upp och följde efter. När jag såg den tredje var jag tvungen att extrakolla… jo, de var tre! En stund satt två ekorrar samtidigt i fågelbordet och smörjde kråset. Talgoxarna smög fram intill och samsades om maten.


Nya frissan (nej, nygamla) klarade testet och åstadkom precis en sådan frisyr jag ville ha och visade med mina foton från särskilt lyckade klippningar.

- Detta fick du till bra, sa jag.

- Du hade ju med dig så bra 'mönster', sa hon.

Besöket blev dock dyrare än beräknat, men jag beställde en tid till så jag får tid att tänka över om det är värt det.


Fick uppsöka toan på Byn innan jag kunde handla. Drar alltid till Vårdcentralen för att uträtta detta ståndsmässigt. Om någon ifrågasätter beteendet hävdar jag stamkundsstatus, hehe. Hade tänkt dra omkring på Byn i det soliga vårvädret men isvinden ÄR bitande. Här gäller att ha varmt om ryggen för att inte få återfall. Ångrade mig och drog hem till kaminvärmen på stört.


Även Husbonden fick efter uppsättning av fågelholkar nog av isvind och hagel. När vi fått upp värmen och intagit ljuvliga gårdagsrester med stekt lever kände vi oss redo för ny utflykt och drog till Väninnans med semlor för en trevlig pratstund innan kvällspasset hos djuren (utan hundar = löpning). Det var verkligen längesen vi sågs mellan åtta ögon, eller tio om Toste inräknas. Han var såå lycklig efter stygntagningen och spelade upp alla pajaskonster på en gång.

Hade äntligen kameran med till ödeträdgårdens snödroppar.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards