Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 14 april 2007

Bloggen firar en månad

Av Margus - 14 april 2007 06:30


just idag 14 april, när sommarhalvåret enligt gammal nordisk tradition börjar. Den markerades på svenska runstavar (en evighetsalmanacka) med lövade kvistar. En viktig märkesdag som ansågs ge besked om det kommande sommarvädret vilket i alla avseenden skulle bli motsatsen till Tiburtiusdagens väder.
Undrar om detta alls har någon betydelse nu när vädret rubbas. Den som lever får se.
Tycker kon att det är vackert i naturen? Boskapen vaknar till liv i ljuvlig vårmorgon. Morgondimman lättar. Naturen andas. Fåglarna kvittrar. Allt vaknar. Kon sträcker på sig. Drar begärligt in gräs- och jorddoft. Tittar ut i omgivningen. Vad tänker hon på? Tycker hon att det är vackert? Lyssnar hon på fågelsången? Njuter hon? Jag tror det.
En grävling har varit synlig vid vår Park en morgon, enligt grannen. Intressant.

 
 
Ingen bild

Väninnan

14 april 2007 15:38

Tack vännen, för att du glatt mig en hel månad då min tillvaro, högst tillfälligt, inte har varit helt på topp. Å du, visst njuter kon. Nu är vi två som tror det. Då kan det inte vara fel.

 
Yvonne

Yvonne

14 april 2007 16:44

Javisst njuter hon i fulla drag, vårluften känns ju jättefrisk, och gräset börjar så smått och växa och det är härligt att vara kossa!:)

http://www.slojdbiten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

margus

14 april 2007 16:58

Trevligt att vi är fler som tror att kon njuter. Känns trösterikt.
Ni låter så övertygade båda två så jag tar det för gott.
Nån som kanske var kossa i sitt förra liv? Förlåt, det är ju nästan ett skällsord men det tycker inte ni båda - är jag säker på.

Åsså ska jag be att få önska Väninnan att krya på sig ännu mer!

 
skogsfrun

skogsfrun

14 april 2007 19:01

Ja grattis på oss jubilarer då;) Den månaden har gått fort. Allting går fort nu, det gäller att inte missa något.
Kor har jag alltid haft ett gott öga till;) De inger ett sånt lugn och visst är de kännande varelser precis som vi. Att jag kan ha varit kossa en gång håller jag för ganska troligt; det är detta ständiga tuggandet! är det inte tuggummi så är det något annat, gärna segt. Kolugn som jag är tar jag det mesta med ro och jag avskyr att klippa klö -tånaglarna;) Muuu

http://barasaras

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards