Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 19 april 2015

Vår, ved, SMS, IQ och bebisar...

Av Margus - 19 april 2015 22:42

Vårsolen inspirerar en plågad själ, hopp om bättre tider gror. Värst så lång tid vi varit utan sol, det känns.

Plötsligt finner man att Lilla Husets HTC-mobil bara blir allt bättre, medan system-Nikon tog suddiga bilder idag på traktor och fiskdamm… Man förundras – kanske var den less efter lång tid på hyllan…?

Vedtraven är klar sedan länge. Husbonden tröttnade på att känna sig handikappad och var snart igång på vedbacken efter olyckan. Strax därpå var vedtraven klar. Det är jag som inte orkat lägga ut bilder.

       

        

SMS Park är numera MIN melodi. En enastående uppfinning. Skyltarna syns allt oftare vid större parkeringar. Är helnöjd efter test. Aldrig mer trassla med kort eller mynt vid automater som inte vill veta av vare sig det ena eller andra. Sitter lugnt kvar i bilen och sms-ar. Lätt som en plätt. Lite dyrare än övriga gängse betalmetoder - men inte så länge till, hoppas man. Finansinspektionen och Konsumentverket tittar just nu på de högre kostnaderna. Det bör komma en lösning..

Vårsolen fick mig även att göra IQ-test på nätet. Gratis. En vän tipsade. Visste att det kostade 50 kr att få resultatet. När jag väl kämpat med 30 kluriga frågor blev jag så vansinnigt nyfiken så jag… pröjsade! Resultatet var sannerligen värt pengarna, fast det är ju mest bluff o båg på nätet., ha ha. Dårar och genier har visst mycket gemensamt...


                  


Sparar det bästa till sist… Inget kan få fart på livsandarna som nya bebisar i huset. Två toksöta marsvinstöser kom för tre dagar sen. Matte och Husse tassar och svassar för de små. Intet får fattas dem! De bor i egen kupé i köket så här i början. Första dagen satt de stela av skräck i var sitt hörn av lådan och vägrade röra sig. På natten åts hö och pellets.

Nu mumsas såväl kål, salladskål, morötter och havre som gurka. De har redan rundare former. Deras kupé står intill matbordet för att de ska lära sig rutiner, ljud och våra röster. Under frukosten kvittrades det livligt i lådan och vid lunch gjordes några race därinne.

Tant Sally är ensam i sin stora bostad sedan syster Vera fått sluta sina dagar. Nu får vi pyssla extra med både henne och de nya tills de flyttar ihop. Bebisarna är döpta till Ester och Hiilda (uttalas på närkingska som revy-Hjalmars fru). En vän på facebook föreslog då att Ester får kallas Äääääster efter Martin Ljungs oförglömliga monolog. Så blev det.

 
 
Berit E

Berit E

21 april 2015 23:49

Vedtraven - jag är oerhört imponerad!
Så fint våren vaknat till liv hemma hos dig. Och så underbart söta de små bebisarna är. Jag förstår så väl att ni fjäskar runt kring dem, allt vad ni kan! Det är ju såna vi är, vi som älskar de härliga fyrfota varelser som vi omger oss med. :D

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

22 april 2015 14:59

Vedtravar är "tålamodsjobb" som jag kallar det. Man bara jobbar o jobbar utan att tänka på hur mycket som är kvar... och till slut är det klart. Vissa år har jag ju tagit aktiv del i detta, så jag vet hur JAG brukar tänka:-)
Men du kanske tänkte det var imponerande med tanke på vad som föregick? Det är skönt med en tålig Husbonde...hehe.
De små liven flyttade in till tant Sally i måndags, och kan du tänka dig... I samma stund som de fick ögonen på varann lyste de upp. Allihop. De blev omedelbart lyckliga av att se artfränder. Efter lite sniffundersökningar från ömse håll var de genast goda vänner.
Sally som var den fjompigare av henne o hädangångna Vera, blev plötsligt den stabila mammatypen. Barnen blev trygga o glada, nästan på en gång. Underbart att följa. Nu följer ett år av härlig utveckling hos de små. Man mår bra av att följa sånt :-) Nu gäller det att se till att inte Sally gluffar i sig alla godbitar innan ungarna får en chans att ens smaka...

 
Erika

Erika

25 april 2015 14:18

Vårblommor finns säkert här också där jag bor, bara jag som inte sett dom eller letat efter dom. Vårbruk minns jag när morfar spände för hästen och ut på åkrarna så tyst det var på den tiden, endast fågelkvitter, och ett och annat skrik från Fiskmåsar som gärna slog följe efter en ringvält eller harv osv. Idag låter det betydligt mer ute på åkrarna, men för egen del fördrar jag den tystnad som var förr.

Vedhögen är gigantisk kommer säkert till pass när det blir så dags. Vedhuggning har jag roat mig med när jag ofta var hos mormor och morfar, där på en huggkubbe på vedbacken som den kallades högg jag ved och väldigt ung, morfar förmanade hela tiden vad jag skulle ser upp med, han var glad att jag tog vid så han fick en vilostund.Jag tyckte allt var roligt att får tar del av på deras gård på den tiden, vi som är av min generation fick mycket lärorika saker med oss i livet. Tända eld i en järnspis lärde jag mig i unga år, skumma grädde från lerfatet som stod i den svala källaren, listan kan göras lång.

Marsvinen är söta även om jag inte tycker om dom så där värst mycket, minns den min dotter hade, jag sa alltid... du menar den där med rosa fötter....det var min benämningen på hennes lilla Marsvin. :)

Har husbonde repat sig efter händelsen med motorsågen? Så illa det kunde gått den gången, i förhållande till vad det gjorde.

Så smått går det nu skönja vårens ingång men ännu inga grader att hoppa högt av men å andra sidan ett ordentligt värmeslag är inget jag skulle var road av, utan lite i taget så man hinner med i svängarna.

Har en bra fortsättningen på helgen, och stora kramen till det :)

http://allblogg-erika.blogspot.se

Margus

25 april 2015 23:01

Tack, snälla, för att du hör av dig.
Jotack, Husbonden har repat sig fantastiskt fint. "Bara" diarré efter penicillinkuren! Och ganska långvarigt också. Tänk om... vi varit förberedda på det och mött upp med acidofilus å sånt... Nu satte vi in det först efteråt. Så nu har vi lärt oss det också :-)

Just de rosa fötterna gör marsvinen särskilt älskansvärda! Bland annat. Tycker de är bedårande varelser, rakt igenom. Men jag är ju partisk... :-)

Vi är lyckliga, Erika, för att vi fått vara med om "den tysta tiden" som du beskriver, den tid då saker fick ta tid. Det gäller att suga på de minnena, så länge vi har dem :-)

Man hör idag hur allt fler människor på olika sätt försöker finna den ron vi hade. Kan bara hoppas att de lyckas, förstår bara inte hur...

Fiskmåsarna ansluter till plog och harv än i dag. Och även om böndernas vårbruk nu görs på tre dagar, grovt uttryckt, så är en gammaldags bondes bästa egenskap - än idag - att avvakta... Har jag märkt :-)

Stora kramen, till dig också. Skriver snart till dig med frågor angående ditt mail om detox. Saker jag funderar på.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards