Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 24 januari 2015

Bosättning i fågelhuset

Av Margus - 24 januari 2015 20:51

 

Bevärande trötthet sitter i efter julens eskapader. Energin räcker inte långt. Bokföring sker då och då. För att få något gjort räcker det inte med att bara vara vaken…

Hursomhelst har kanarierna börjat med bosättningsbestyr i fågelhuset. Kiki Hulthén och Olle var så enträgna att vi tog fram holkar och bokorgar. När mossa, hö och mjukt marsvinshår levererades blev det full verksamhet både här och där.

       

Kiki H och Olle lade beslag på ett rede vid fönstret och har till dags dato fyra ägg som ruvas. De ömma bilderna togs häromdagen. Ripa har också byggt och ruvar två ägg liksom Nils Georg (en hona vi ännu inte bytt namn på). Ripa verkar bli uppvaktad av ”Molly” som, när detta bekräftats, ska döpas om till Morgan eller Mårten. Flera holkar är föremål för risfåglarnas bosättning.

       

De sex gamla sebrafinkarna fick flytta till reservburen för att inte lägga sig i kanariernas bestyr, vilket de annars har för vana att göra. Hur gamla de än är så slutar de aldrig att bygga, vilket de nu ohämmat kan roa sig med. Där finns bara en hona och vi räknar inte med något resultat.

Även lessonparet fick flytta från sin halva av nymfernas Royal Suite. De gulliga små ettermyrorna nafsar nämligen efter nymfernas fötter när dessa klättrar på nätet. Det kan sluta illa och får inte ske. Således bor de nu i en etta alldeles intill, med dubbla nät – för säkerhets skull. Ser ut att trivas gott och slipper reta sig på någon.

       

På måndag ska den efterlängtade fibern ”blåsas in” i huset. De kommer tidigt. Ingrävningen av kabeln och hopkopplingen med vår kabel vid tomtgränsen skedde strax före jul. Vi följde ivrigt det hela från tidig morgonstund då grävmaskinen bara kunde anas bort på vägen. Bilägger bilder som aldrig hann komma in i bloggen då.

 
 
Berit E

Berit E

25 januari 2015 21:46

Så jobbigt att du är så trött - jag har förstås undrat lite var du blivit av.
Hoppas nu du återhämtar dig i takt med ljusets återkomst.

Gratulerar verkligen till fibern - hos mig är det knepigare än någonsin, det där med uppkoppling.
Om tillräckligt många i mina trakter svarat ja på en förfrågan (men det gjorde bara 30 av 200 tillfrågade) så hade det blivit aktuellt med fiber hos mig också. Det är det alltså inte nu. :( M

Härligt att du visar fågelbilder igen! Jag blir så glad när jag ser dem.

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

25 januari 2015 23:29

Ja, det är härligt med fågelbilder (tama som vilda)! Nu har vi lämnat rapport till ornitologerna 'folkräkning' (SOF-net) om Vinterfåglar Inpå Knuten. Det gör du också kanske?
Det är för bedrövligt att så få vill gå med i fiberprojekt :-( Men man förstår dem som är äldre och aldrig lärt sig hantera datorer å sånt. Yngre förlitar sig på mobilt nät.
Tröttheten kommer kanske också från grå starr på höger öga. Bekräftat häromdagen. Operation om två månader...

 
Berit E

Berit E

27 januari 2015 00:54

Jag är gråstarropererad, för flera år sedan. Så rädd jag var, och så på tok för länge jag väntade.
Operationen hur enkel som helst - gjord på en kvart! Kändes knappt ens obehaglig.
Ut kom jag med en totalt förändrad syn - effekten omedelbar och dramatiskt.
Du ska få se... :)

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

27 januari 2015 22:19

Tack för tröst! Jag tvekar inte inför operationen för jag behöver verkligen min syn. Men jag fasar lite för att vara vaken och "se" vad som händer. Och ögonen ÄR känsliga områden. Rent äckligt, tror jag att det blir. Skulle önska en sövning, men har hört att sedering är "det enda" man har att erbjuda. Tänker be om rejäl sådan, hehe.

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

1 februari 2015 13:37

Gubben piggnade till rejält efter starroperationen, kanske lite psykiskt också. Är det vår snart när pippisarna börjar boa sig?

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

1 februari 2015 18:15

Väninnan blev också mäkta nöjd med sina ingrepp, så man hoppas...
Kanariernas gener säger att de ska häcka i januari och då blir det så. Vare sig snön yr utanför eller om det är svinkallt. För d e m är det säkert vår - i deras hjärtan, hehe

 
Berit E

Berit E

1 februari 2015 23:46

Du "ser" inte alls vad som händer, för du får ett skynke över dig med hål bara för ögat som ska opereras. Och där är du ju bedövad, så du varken ser eller känner!

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

2 februari 2015 21:51

Jamen det låter ju bra. Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards