Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 3 januari 2015

Befunnen frisk - ehuru medtagen

Av Margus - 3 januari 2015 21:06

Morgnarna är värst. När kroppen rests i upprätt läge sköljer illamåendet genom mellangärdet. Ja, ibland börjar det redan direkt vid uppvaknandet, i liggande ställning.

Ingen fara,bara” en känsla. Det lär ta tid att rida ut den här stormen. Efter ännu en tur till akuten ”för säkerhets skull” fyra dygn efter hemkomsten är jag ”befunnen frisk - ehuru medtagen”. Tyckte ju det var konstigt att jag sov oupphörligt. Åsså var det den där känslan i ömma mellangärdet då. Prover togs och man klämde och kände. ”Lite ömt här ja, men ingen fara.”

Lägesrapport från rehabstugan: och så här håller det på, ännu 14 dgr efter insjuknandet.

CRP:t (typ sänkan) hade gått ner och jag fick med en labbremiss för nytt prov på vårdcentralen kommande vecka. Så att det går ned som det ska…

”Du hade ju 137 i CRP när du kom in akut” tyckte jag att läkaren sa. Reagerade inte då. Kan inget om såna värden. Tänkte sen att det måste varit vådligt högt. Har förgäves sökt fakta i målet och en förklaring. Men avdelningssköterskan ”får inte gå in i min journal när jag inte är inneliggande” och läkarsekreteraren ”får inte lämna ut mina uppgifter alls”. Moment 22 i sjukhussekretessen! Den senare lovade att en läkare skulle ringa och berätta. Det tror jag när jag hör det, tänkte jag. Blir nog tvungen att vända mig till patientnämnden för att få ta del av mitt sjukdomsförlopp... puh... som om det inte räcker med att vara sjuk...

Har ingen fantasi, ingen energi, ingen aptit, ingen ork alls. Således skrivs inget i bloggen. Tack vare Husbonden äter jag vettig lunch. Min ringa aptit skulle aldrig räcka till för att laga maten själv. Vissa dagar är läget något bättre, men oftast rätt matt. Sover inte hela dagarna längre, men tomheten lyser ur mina ögon. Morgonen klaras med lite yoghurt, nyponsoppa och ibland glass.

Ett råd till bloggens läsare: Få aldrig bukspottkörtelinflammation – det är allvarliga grejer!

 
 
Elisabeth

Elisabeth

4 januari 2015 00:09

Glad blir man när man ser att du skrivit i bloggen, men det var ju tyvärr ingen trelig läsning att höra att du inte blir bättre, snabbare. Man vill ju att sånt ska gå fort. Ingen mening att må dåligt, men det är ju tyvärr inget man kan göra något åt. Hoppas du kryar på dig snart i alla fall. Det där med tiggeriet är inte klokt. Jag ger aldrig något faktiskt...

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

4 januari 2015 06:20

Ja, man är ju liksom lite otålig... men det hjälper inte :-)
Och tiggeriet blir man inte klok på...

 
skogsfrun

skogsfrun

4 januari 2015 08:47

Detta måste du väl ha hittat ?
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Undersokningar/CRP/
Hoppas du repar dig och mår bättre idag.
Kram!

http://baraaras.bloggplatsen.se

Margus

4 januari 2015 14:33

Tack för länken! Den hade jag inte läst. Värdefull. Tycker ändå att sjukvården ska lämna ut MINA uppgifter till MIG :-)
Tack, det är redan bättre. Lagat lunchen själv idag. Ett stort framsteg :-)

 
Emma

Emma

6 januari 2015 00:35

Hej!
Och gott nytt år förresten.
Hoppas verkligen du mår bättre! Vilken jul du har haft! Tur du har den dära gubben ;) Dumma sekretesser då man inte ens får veta saker om sej själv! Man kan ju vara så förvirrad (eller drogad) just när man är i det. Man måste ju få veta även i efterhand! Mycket viktigt, så man kan gå vidare.. Och gå vidare "på rätt sätt".. Så jobbigt att vara sjuk, och sen brottas med "vården" också...
Sköt om dej nu!
PS. Nu har jag lappgetter igen ;)

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

Margus

6 januari 2015 23:14

Tack snälla du för hälsning och "tröst". Är nu äntligen på banan igen. Inte riktigt som förr, men det kommer sig...
Så kul med getter igen! Rara, goa o intelligenta varelser som piggar upp tillvaron! De ser verkligen snälla ut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards