Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 30 april 2014

Utematstider...

Av Margus - 30 april 2014 23:09

Utematstider.  Ena dagen korv och bröd vid dammen. Nästa dag utflykt till Grannbyn för inköp av ny kaffebryggare, med lunch på Sollebrunns Gästgifveri. Utsiktdagen i Vara blev det Majsans Kiosk där jag som vanligt matade kajorna med pommes strips. Nästa dag öm i munnen efter akut tandläkarbesök = falukorv och makaroner. På Marknaden idag åt vi oss proppmätta på maffigt kaffedopp i Missionskyrkans servering! Tror minsann det är dags för en riktig hemmalagad lunch nu. Med svalare väder på gång lär man väl inte äta den på utsidan. Även om färdigställd scen/dansbana mycket väl duger till servering.

      

       

Ovan nämnda Gästgifveri bjöd på fläsknoisette med gudomlig… ostsås. Av blåmögelost, präsost, brie och mozzarella! Måste det verkligen vara så många olika ostar i en ostsås, undrar man… Men den kocken visste vad han/hon gjorde!

Nya kaffebryggaren är till stor glädje. Vi samlar på oss den ena röda apparaten efter den andra, och här står de som röda värmekällor :-) Gamla bryggaren gjorde bort sig för många gånger genom att läcka vatten ur avtagbar tank.

Aldrig mer avtagbar tank, menar vi.

         

I Vara häromdagen togs nya kort på grisstatyerna. Kan liksom inte låta bli. Sugga med kultingar har blivit sugga med kulting. Den ena kultingen stals i fjol sommar. Ett skamgrepp. Hur kan man ta ett barn från sin mor…! Glad att faktiskt ha fotat dem medan de ännu var tre.
Husbonden är klar med sin skapelse ”grejen/scenen/dansbanan”. Kärt barn har många namn. Fritt spelrum för skapande verksamhet. En liten uteplats omringad av spaljéer i armeringsjärn och ribbor där klätterväxter ska slingra sig och hål tagas ur golvet för plantering. Det blir säkert jättebra när allt är planterat och bevuxet. En stackars klematis som alltför länge ’överlevt’ på skuggig plats flyttades genast fram i solen. Hoppas den blir glad!

 
 
Erika

Erika

1 maj 2014 08:41

Vilka underbara grisar! De där hade jag kunnat ha hemma i min egen trädgård. :)

http://www.inka.bloggplatsen.se

Margus

1 maj 2014 21:57

Man undrar ju om den som stal en kände så starkt för dem, eller om det "bara" var ett illdåd...

 
Agneta

Agneta

1 maj 2014 16:28

Hejsan!
Mitt första besök här av någon , för mig, okänd anledning!
Var inom min "gamla" nätvän Saras blogg och där hittade jag din kommentar och så hamnade jag här.Så det kan bli ;-)

Nu har jag googlat på Sollebruns Gästgiveri och det var mycket givande. Har släktforskat lite smått och inser att min farmors mamma&syster bör ha stannat till i Sollebrun på väg till slitet som pigor på gårdarna runtom i Västergötland. Fantastiskt kul att det finns kvar några gamla historiska byggnader anno 2014. Annars så är ju rivningshysterin som vanligt i full gång, här i Göteborg i alla fall.
Finner det högst osmakligt att sno en liten kulting...och var är det tänkt att den ska stå? I en källare? Men hur dum får man va'..?
Kul att få se foton fr. Slätta men har aldrig förstått varför dom inte kan måla vädersnurrorna gröna så att dom smälter in med "gröngräset"...? Kan ju bli snyggt, likt tallar eller annat.
Japp, slöseriet med papper är en katastrof. Har hemtjänst och varje vecka rasar det in papperskassar, som kostar, i överflöd till flera 100 kunder och har nu halva hallen full. Det smärtar mig att slänga nya fina papperspåsar...så´n é lilla jag ;-)
Har lagt till din länk på min hemsida för här finns mycket att läsa men nu hinner jag inte mer.
Hoppas du inte misstycker....
Ha de gott!
Kram, Agneta

http://www.agnetas.name/agneta14/nyheter.htm

Margus

1 maj 2014 22:12

Kul! Du är så välkommen! Så är det, vi snubblar in på saker man inte räknat med...
Sollebrunns Gästgifveri är en pärla med rik historia om gästgiveriernas betydelse en gång. Du har förstås redan letat upp den på nätet? Glömde länka till mitt tidigare inlägg om 'institutionen'. Ska göra det i efterhand.
Släktforskning är förstås mycket givande, men hinner inte själv - det tar ju TID. Är oerhört tacksam att pappa forskade en del. Bara för mig att ta över :-)
Om vindsnurrornas färg är ditt förslag kanske inte så dumt, men... riskerar inte fler fåglar sina liv då...? Det är ju många som flyger in i dem redan nu. Vet inte, men det är den första tanken som slår mig.
Klart jag inte misstycker att du länkar - det är en del av det offentliga livet ;-)
Ha det gott! Vi kanske hörs vidare...

 
Berit E

Berit E

1 maj 2014 19:59

Nu begås väl ändå måltiderna inomhus, oj så kyligt det blev i en hast! Spår av blötsnö på marken i morse.
Den där ostsåsen - låter sååå gott, även med andra tillbehör. Tänk om jag skulle... ;)
Fy så fult att sno en kulting! Men oj så trevlig "grejen" ser ut. Kan nog bli en riktig favoritplats! Den också. :)

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

1 maj 2014 22:16

NU är vi inomhus, jag lovar! Ska visst bli fem minus i natt, så vi har täckt en del av det som slagit ut. Vojne, vojne, hur ska det gå...
Ja, sittplatser i trädgården kan man inte få nog av. När det är varmt hasar jag runt för att söka skugga. Så här års för att söka sol, hehe... Aldrig kan det vara "lagom" som vi svenskar vill ha det :-)

 
Agneta

Agneta

2 maj 2014 01:03

Hej igen!
Hade ingen aning om att våra vackra flygfän har färgsinne..om det är det du åsyftar?
Jag har ju levt mitt liv i stadens sus och brus.
Men usch då så hemskt att fåglarna flyger dit...snyft...pest&kolera alltså?
Här inne i centrala Götet är det lugnt på snurrfronten men har hört att dom för ett jäkla oväsen.
Nattis, Agneta

http://www.agnetas.name/agneta14/nyheter.htm

Margus

2 maj 2014 22:40

Jojomen, det finns allt rapporter om fåglar som flugit i vindsnurrorna. Fast om det beror på färgen vet jag förstås inte. Nog måste de ha färgsinne, varför skulle annars alla fågelhanars fjäderdräkter vara så färggranna....??
Jo, för de som bor nära är ljudet säkert störande, men värst lär den flimrande skuggeffekten vara - ungefär som när man kör bil genom gles skog :-)

 
Flanören...

Flanören...

2 maj 2014 09:31

Så härliga vårbilder på din blogg!
Vi har haft grillpremiär även.
I kväll grillar vi åt ditt håll. Ja, Tidaholm ligger ju i Västra Götalands Östra.
Vi hjälper en kompis till dottern att flytta hem sonen från Borås.
Sen blir det grillning!
Kolla gärna mitt inlägg från första maj.
Ha det gött.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Margus

2 maj 2014 22:43

Ny kamera måste prövas, och då är det extra kul med bilder!
Ingen tid för grillning just nu - vi hade -3,1 gången natt och det kändes! Tids nog hinner vi väl det också, men man vet aldrig hur sommaren blir.
Ska kika in, även du svävar på vänstervågen kan jag tro :-)

 
skogsfun på dal

skogsfun på dal

11 maj 2014 09:22

Läckande kaffebryggare känns igen och Perkolator är ett jäkla bry att hålla på med så vi har gått över till neskaffe! Ekologiskt förstås, faktiskt gott OCH väldigt enkelt :-)

Svin på stan finns det gott om;-) men de här var ju FINA! Va fräckt att stjäla en kulting, kanske ligger den på rygg i skogen någonstans och väntar på en bärplockare, hehe.

Pergolan blev fin och ännu finare när alla klängväxter klättrat upp. En händig man är lösningen på mycket. Klappa på honom från mig, hehe.

Ser att min gamla nätvän Agneta har hittat hit, roligt!
Här finns verkligen mycket intressant att läsa och du har ju vanan inne att uttrycka dig i skrift.-)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

11 maj 2014 15:51

Nescafe har varit på tal, vi kanske hamnar där till slut. Enkelt är det förvisso. Det är Husbonden som brygger - och avgör, själv kör jag med cappuccino.
Ska framföra 'klappen' till honom.
Jo, det är intressant med likasinnade "tyckare", apropå din nätvän.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards