Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2013

Konsten att samla balsaminfröer

Av Margus - 29 augusti 2013 23:15

Två veckor har gått sen jag lovade balsaminfröer till Berit Elisabet. Har kollat dem då och då. De små klockpinglorna har hängt till synes sprängfyllda. Nu hade de börjat skjuta okontrollerat. Dags att skörda.

Först prövades att nypa om ’pinglorna’ varpå de öppnade sig och sprätte några fröer i handen. Men bara några. Resten sprättes åt sidorna med kraft - ur handen. Ostoppbara. Samt mitt i ansiktet och håret. Ville absolut inte samlas in. Kan själv... liksom. När de kom i rörelse stötte pinglorna emot varann och avlossade då sina salvor. Det var inte bara mogna fröer (svarta) som släpptes utan även omogna (vita). Hela frökapseln lossnade från sin plats och följde med i handen. De sprätte också på andra 'pinglor' som då öppnade sig och sprätte vidare. Rena dominoeffekten.

       

Ny metod. Klippte då av stjälken en bit ner för att stoppa hela klasen i medhavd påse. "Där kan ni skjuta bäst ni vill", tänkte jag. Och det gjorde de. Poff, poff, poff smattrade det i påsen medan jag samlade vidare. Verkar vara bästa sättet att samla in sådana fröer. Inte för att det behövs så många, de tycks ju vara kolossalt fruktsamma. Men samlar man fröer, så samlar man fröer. Då ska alla med.

Nu hänger påsen på verandan och poffar vidare när pinglorna känner för det. Ska byta till papperspåse också, plast kan ju bli lite väl fuktigt. Ska bli kul att följa poffandet och vad som sen ligger på bottnen av påsen. Spännande.

 
 
Ingen bild

Väninnan

30 augusti 2013 00:01

Det här är en riktigt rolig syssla. Jag minns när vi bodde utanför samhället och hade egen trädgård där balsaminer ingick. Då fick man roa sig med det lilla eftersom det var en bit in till nöjena i Byhålan. Fina bilder och roliga vinklar!

Margus

30 augusti 2013 06:26

...och nöjet är gratis. Som vi brukar säga;-)

 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

30 augusti 2013 23:11

Spännande minsann!
Kan inte låta bli att undra vad som skulle hända om du postade "osprängda" frökapslar. Förmodligen avspärrade terminaler eller postkontor, och stort polis- och expertpådrag.
Hihihi, undrar om jag skulle kunna hålla mig från att prova... ;)
Kan se tidningsrubrikerna - "Bombexpert sprängde sprängda frökapslar". :D
Ska bli väldigt spännande att låta de där fröna verkligen visa vad de går för på riktigt. :)

http://beritelisabet.blogspot.se

Margus

30 augusti 2013 23:38

Nu fnissar jag så tårarna rinner. Himla roligt. Ja, du skulle bara höra dem därute på verandan i sin papperskasse. Somliga hoppar till och med över kanten. Det skulle verkligen varit skojigt att pröva din teori, men nu är det snart färdigsmattrat, hehehe.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

2 september 2013 17:46

Jag har alltid tyckt att det är en hisnande upplevelse att plocka dessa smällkarameller. Balsaminer hade jag fönstret fullt i Masthugget på 60-talet men det var kanske en annan sort? Här har vi en självsådd bakom stallet, om jag skulle ta och kolla....

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

2 september 2013 21:17

Hisnande var ordet. Men i fönstret... inomhus...! Då måste där ha varit cirkus så här års, hihi.
Kolla du den och låt den sprida sig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards