Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 22 april 2013

Hemvändarna har dragit vidare

Av Margus - 22 april 2013 21:17

Nu är det slut på frossandet. Hemvändarna har lämnat vår utfodring och dragit vidare. Under en dryg vecka var här fullt hus. Ett 50-tal bofinkar och lika många bergfinkar samsades gott med ett 15-tal grönsiskor och våra vanliga mesar. De tycktes föredra fröerna på marken som vinterfåglarna sprätt ut (svårfotograferat med rörig bakgrund). Troligen fanns där fröer som blötts upp och grott, och det är extra näringsrikt och gott.

       

Fantastiskt att ha dem här så länge. Det visar hur viktigt det är att inte sluta med matningen för tidigt. Skön känsla att ha låtit dem äta upp sig innan de drog vidare. Roade mig med att lista alla arter som var stamgäster under dessa dagar, och nästan alla kunde ses samtidigt: steglits, bofink, bergfink, grönfink, gulsparv, grönsiska, entita, talgoxe, blåmes, svartmes, pilfink, nötväcka, hackspett, skata samt nötskrika (om nötter serverades).

Och plötsligt en dag är de inte här. Bara våra 'egna' bofinkar och grönfinkar som ska stanna just här i sommar med våra vanliga stannfåglar.


För övrigt finns tydligen vildsvin på bôggda. Har inte sett dem själv än (längtar) men grannarna har haft besök i sina trädgårdar intill husen där marken inte var så djupfryst som omgivningarna. Kanske fick någon av dem sätta livet till härom natten när vi hörde fyra skott avlossas klockan 01:15. Får man verkligen jaga så dags, tänker jag. Hur kan jägaren vara säker på att inte skadeskjuta då? Har för mig att tiden för jakt sträcker sig från gryning till skymning. Men vad vet jag...


Därtill har jag i dag lotsat Väninnan (72) ut på Facebook. Hon hade lockats av en sida där kusinerna huserar och talar om gamla tider. Se där... vi har alla våra motiv för att dra ut där. För eller senare åker man dit. Så länge man är nyfiken finns det hopp. 

 
 
Gubbfan

Gubbfan

23 april 2013 10:21

För guds skull, längta inte efter att få se vildsvinen.
Allra minst i din trädgård.
Men de kommer var så säker. Med dem kommer också en massa stärkande trädgårdsarbete och lagande av fågelburar.
När väl tjälen har släppt kommer de att plöja den trädgård de för tillfället finner behag i.
:-(

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Margus

23 april 2013 22:55

Hehe... den dagen den sorgen;-) Problem är till för att lösas. Om de är dumma, kommer jag kanske för första gången att skaffa raketer och skjuta efter dem... vem vet.

 
Kjell E...

Kjell E...

24 april 2013 07:48

Njuter av dina vårbilder.
Känner igen det mesta, men Steglitsen har vi inte sett till här.
Däremot har Stenknäcken kommit och det är välkommet.
Har konstnären räknat fel på bröderna Fåglum, det är väl allmänt känt att de var fyra!
Det har varit lite trögt med Tranor i år, 13400 som mest om jag minns rätt.
Vi ska fortsätta klyvning och vedhögsbygge idag. Har 15 kubik (hade) Björk, ganska grovt, så man behöver inte gå på gym.
Var ett tag sedan jag var inne, men ha det gôtt på slätta!

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Margus

24 april 2013 22:11

Vandalism förstås (om skulpturen) men det insåg du förstås själv. Wikipedia har ursprungsbilden när den var hel, som en kommentar upptäckt.
En stenknäck som bofast skulle jag gärna ha. Du såg inte min bild (tidigare) på den som var här?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards