Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2012

Så kom äntligen fjärilarna

Av Margus - 27 augusti 2012 22:59

Så äntligen, kom då fjärilarna. Hela sommarn har de varit utom synhåll. Som jag har saknat. Och som jag har undrat. Det är väl regnet som skrämt bort dem. Vete katten var de har varit, men nu är de här. Fjärilsrabatten har inte direkt blommat förgäves, för humlorna har varit så duktiga och haft så roligt. Men nu, precis lagom till syrénbuddlejans blomning kom solen - och med den fjärilarna. Vilken underbar dag. Klarblå himmel utan ett enda moln. Att titta på fjärilar gör en harmonisk till sinnes.

Tistelfjärilarna poserade idag tillsammans med påfågelögat. I går var pärlemorfjärilarna här. Och ännu en dag tidigare svepte en amiral förbi med lite trasiga vingar, stackare. Trodde i hastigheten att det var nässelfjärilen jag fotat, men en kommentar fick mig på bättre tankar (tack, Kjell). Nu har jag lärt mig det, och kan lägga ännu en art till samligen.

Så jag frossade i bilder och film. Med först den ena kameran och sen den andra. Sparar för kommande stunder vid klippbordet i vinter. Häpnar över lillkamerans förtjänster varje dag. Kunde inte välja bild. (Klicka för större)

       


En fjärilsholk har inköpts. Som prototyp, för att gå efter vid tillverkning av fler. Frågan är om man behöver några för när man är lycklig innehavare av vedbod med breda springor så har de ju redan gömställen så det räcker. Men vi ska sätta upp den vi köpt i allafall. Kommer att se trevligt ut vid fjärilsrestaurangen.


För övrigt klipps häckarna vid uppehållsväder, så ock i dag. Där har man att göra i ett par veckor och rishögen växer. Tillämpar JAS-beskärning, dvs. under juli-augusti-september. Det är enligt experterna en lämplig period för tuktning, och det passar oss perfekt. Inte så mycket annat som pockar på då.

 
 
Kjell E/Flanören...

Kjell E/Flanören...

28 augusti 2012 17:52

Det var väl kul att de kom så småningom.
Amiralen såg jag i ett par dagar när Syrenerna blommade, sen har den inte visat sig. Vi har allt haft en hel del, så fort solen tittar fram.
Mest anmärkningsvärt hittills är Vinbärsfuxen.
Jag jagar mest sländor just nu, när solen tittar fram.
Vi köpte en insektsholk på granngården, en kombivariant för 4-5 olika insekter.
Men du? Är det inte en Tistelfjäril du fångat på bild?
Den har inte varit här än.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Margus

29 augusti 2012 07:31

Hoppsan, får visst titta efter bättre. Jag VAR tveksam i stunden, men chansade i brådskan på den 'vanligaste'. Man lär hela livet;-)
Du har en helt outstanding sländbild i din nya header! Våra sländor sitter aldrig still tillräckligt länge för att få till en sån;-)
Tänkte en stund skaffa även insektsholk, men vill inte uppmuntra getingarna;-) Kanske var det feltänkt?

 
Kjell E/Flanören...

Kjell E/Flanören...

29 augusti 2012 08:03

Tack för berömmet, slickar i mig som vore det honung.
Är du inne på Fotosidan nu för tiden. Jag har fått ett ryck och har lagt in en del bilder.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Margus

29 augusti 2012 20:49

Och jag är tacksam för att du fick mig att inse att jag sett och fotat en tistelfjäril. Har kollat idag, och du har förstås rätt.
Har inte varit så aktiv med nåt i sommar. Inte orkat faktiskt. Men det tar sig väl, vad det lider. Ska kolla in på din sida.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

1 september 2012 18:40

Det är mycket att stå i sommartid när man har trädgård, inte lätt att vara aktiv överallt men det tycker jag att du är!
Här kör vi så länge vi orkar och sen vilar vi oss -smart vá;-))
Glädjeämnena är många bland alla bevingade och andra, våra humlor uppskattar malvorna som dock hotar att ta över hela alltet. En Buddlejabuse vore nog både snyggare och roligare för samtliga;-)
Trevlig helg i den fagra Brittsommaren.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

1 september 2012 23:27

Kan faktiskt rekommendera buddleja, den drar verkligen fjärilar. Egentligen ska man nog ha flera såna... överallt;-)
Aktiv... jag? Äh, försöker bara hålla skenet uppe i bloggen;-)
Tack för titten, önskar er givetvis detsamma!

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

2 september 2012 09:29

Ser att jag skrev Buddlejabuse! Du fattar förstås att jag menar buske;-)

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

2 september 2012 22:21

Absolut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards