Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 16 juli 2012

Heja Göteborg!

Av Margus - 16 juli 2012 23:12

Det må ha varit något speciellt denna gång, eller så var låtarna ovanligt bra, eller så var det för kvällens Norgejubileum men jag vill gärna tro att det var för den goa glada göteborgspublikens skull. Hur som helst blev jag både häpen och förtjust. Allsången på Skansen kan slänga sig i väggen. Lotta på Liseberg gav en betydligt trevligare eftersmak än någon Skansenkväll jag sett på flera år.

Lilla Huset begick sin premiär med allsången på Liseberg. Skam till sägandes – som göteborgare - men det är faktiskt TV4:s fel. En kanal Lilla Huset vanligen undviker på grund av reklamen. Nu blev det bara så av en händelse. Och kvar blev man. Glatt överraskad. Sent ska syndar’n vakna. Heja Göteborg!


I går drog vi med vännerna för lunchbuffé till Byns eget upplevelsecenter. Ja, man får väl säga så när det hela tiden byggs ut och tillkommer nyheter. För mig var massagefåtöljen dagens höjdpunkt. Och studsmattan… fast jag inte vågade lätta på sugfötterna. Att gunga gav tillräckligt med lätt yrsel. Fast kaninungarna sög också tag i maggropen. Nåt sötare är deras hängöron i lätt galopp får man leta efter. Avslutade med vandring bland spirande dahlior i den botaniska trädgården. 


För övrigt fortsätter vi med storstädningen i fågelhuset. Vad som vanligen tar EN dag fördelas i år på TVÅ dagar. Ty i år sker dessutom invändig målning. Massor av väggnät och grenar plockades ned och väggar skrapades. Enstaka fåglar tittade in då och då och undrade vad vi höll på med. Sändebud för att rapportera till de övriga. Snopna blev de när sittpinnarna var borta. Vi riktigt såg hur de semaforerade därute. Massor av skvallra om… Inför kvällen fick de pinnarna åter. Vad skulle de annars vila på. Men i morgon blir det nya fräscha grenar med grönt från Parken.


Senaste boken i LRF:s succéserie ’Livet på landet förr’, nr 6, ligger på soffbordet och väntar. Denna handlar om semester och fritid. Husbonden har gått igenom den. Jag har mitt goda kvar. Härliga dokument med svenska folkets egna bilder, äkta och naturliga, från en svunnen men för oss bekant och saknad tid. Jag anar att LRF kör vidare på detta spåret så länge retrosuget består. Undrar vad nästa titel blir…

 
 
Kjell E

Kjell E

19 juli 2012 07:28

Lustigt. Vi var på Magnolia i måndags!
Vårt besök handlade mest om att se trädgården och framför allt Dahliorna. Det får bli ett besök till i början av augusti, för de flesta var inte utslagna och de som var växthusdrivna, var inte så frächa.
Det är en fantastisk anläggning de utvecklar. Hoppas det går runt för dem.
Såg att en av våra PRO-organisationer i Borås ska resa dit i början av augusti.
Även historiedelen ska bli intressant att se när den är färdig.
Lotta och Liseberg får nog anstå för min del. Dels för reklamen, men även "glammas" det för mycket och färgsättning mm är alldeles för utstuderad.
Sen behöver det ju inte vara så mycket att invända mot artisternas prestationer.
Och det är klart... Carola på Skansen, då kan t.o.m jag välja Lotta.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

Margus

19 juli 2012 14:08

Så det kan bli! Nästa gång ni har vägarna förbi är ni välkommna in till oss. Kanske när dahliorna har fått fart? Historiedelen lär väl dröja, tycker det går långsamt med den. Men vi får vara glada över entusiaster som vill - och GÖR - något.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards