Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Fy bubblan...

Av Margus - 22 mars 2012 23:05

"Ja, jag är en riktig klippare jag, är en riktig klippare jag…" I trenne dagar har klippbordet i datorn gått varmt. Den här gången var det problematiskt kan jag säga. Har själsligt befunnit mig i en bubbla och många, många… MÅNGA arbetstimmar har lagts på att få ut min hästfilm. Det ville sig bara inte alls. Movie Maker-hjälpen har rådfrågats, hårtestar har slitits, med vånda och envishet har man börjat om… och gjort om. Otaliga gånger. Att lägga av var liksom aldrig tal om. Av skaparglädje återstod till slut enbart rena hantverket.

Nu kan jag utantill varje millisekund av varje enskilt klipp. Tog nogsamt vara på varje gnägg, hovklamp och skutt. Visste exakt när de kom. Klippa gick bra. Värre när filmen skulle sparas. Stod och hackade vid 60 procent. ”Norsk avstängning” av Movie Maker och på’t igen…

 

Till slut bestämde jag mig för att spara ner filmen i etapper för att utesluta de klipp som ställde till det. Det blev sju versioner innan det var klart. Återvände med fasa varje gång till datorn. Gissa om jag är trött på att se den där 60-procentskylten… Slutligen fick jag slopa fyra minuter med favoritklipp. Hellre det för att bli klar… nån gång.

Att lägga ner så mycket jobb på en liten hästfilm… det gör bara en sann hästälskare. Hoppeligen finns fler såna som jag där ute i cybern.

Ett hästjobb är klart – med andra ord. Uppladdningen till YouTube gick lätt och här kommer den… i premiärvisning. Varsågoda: sex minuter rastlöshet, nerver, spänning, väntan, skutt, bocksprång och uppvisning av vackra spänstiga kraftpaket med sina goda humör.

 
 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

23 mars 2012 00:34

Den där envisheten du visat så många prov på, den förnekar sig inte vid "klippbordet" heller. Klart den inte gör! :D
Tack för de här bilderna, jag har aldrig kommit nära hästar, men tycker de är fantastiska att se på, framförallt de där maffiga, starka, stora, fantastiska...
Den här filmen njöt jag verkligen av!

http://beritelisabet.blogspot.se

Margus

23 mars 2012 10:39

Ja, det var fasen så envetet denna gång. Men hästarna var värda att visas, kände jag. Det retar mig bara att jag slarvade med ljudnivån i slutversionen, men efter alla prövningar fanns då bara ett mål: spara och ladda upp, hehe.

 
Erika

Erika

23 mars 2012 15:26

Vilken fin film och vilka vackra hästar. Den filmsnutten har du lagt ner hela din själ i. Tålamodet prövades nog ett antal gånger. Vad jag tycker dessa hästar är pampiga, fint flätade var en och annan också. Den sista hästen såg ut som han tänkte med bakdelen, ja där kan ni stå och putta på, jag går in när det passar mig och inte er. :)

http://enstrimmaljus.blogspot.com

Margus

23 mars 2012 23:04

Lastning av hästar är alltid lika underhållande. Den som inte har övat rätt och mycket får ofta problem. Kul när de snälla och fogliga djuren visar egen vilja.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

24 mars 2012 07:51

Har ju berömt redan på tuben men omigen då, filmen blev så BRA och mödan väl värd. Ditt tålamod har inte jag och det finns visst ett namn för det också Dogmafilm -rätt upp och ner rakt av bara. Fuskar ibland med pålagd musik men det är för att ta bort röster, helt dödstyst är ju onaturligt.
Ett premieringsbesök får det allt bli i år med, eller hur?!

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

24 mars 2012 23:57

Har just avstått Grevagårdens premiering denna helg. För få ardenner anmälda. Men det kommer fler i sommar. Gäller bara att ha reda på dem.
Musik underlättar och är väldigt trevligt.
Hade ingen aning om att jag är så enveten. Trodde jag hörde till de otåliga, men man lär så länge man lever.. hehe.

 
Ruth

Ruth

24 mars 2012 09:39

Vilken envishet du besitter, beundrar ditt tålamod. Synd inte hela filmen kom med till fullo, ben bättre med mindre en inget alls. Tyvärr så kan jag inte se filmen här uppe i tassemarkerna, men kommer hem vad det lider då blir det filmtime.
Ha en fin och solig helg.
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Margus

24 mars 2012 23:58

Ibland får även den tålmodige se sig besegrad;-)
Då har du lite att se fram mot vid hemkomsten.
Kram

 
Kjell E

Kjell E

25 mars 2012 08:39

Vilket jobb du gjort. Du kan med all rätt lägga frustrationen på hyllan. Mycket fin film. Och den där Nordsvenskfärgade hingsten, vilken chick bakhovsföring han hade vid mätningen. Nästan så man tror att han tyckte om andra hingstar!!!
Grattis.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.senabbsjuan.bloggplatse

Margus

25 mars 2012 22:24

Tack, snälla! Då skulle du sett originalet...;-) Det som misslyckades. Bakhovsföringen var tydligen hans egenhet, den dök upp vid flera olika tillfällen. Söt, tycker jag.

 
Ruth

Ruth

25 mars 2012 10:41

Hoppas du har en fin söndag, här skiner solen från en klarblå himmel, har suttit ute och käkat frukost i dag. Arne skall ut på isen och pimpla fisk till middagsmat, älskar färsk fisk kokt med römmgröt till.
Missa inte våran Vildsvins safari i går em. många grisbilder på min blogg.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Margus

25 mars 2012 22:24

Ojojoj, vildsvin... måste jag se. Tack för tips. Kram tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards