Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Nypon och äpplekart

Av Margus - 9 februari 2012 22:31

       

Prydnadsapeln invaderades idag av mesarna. Alla var de på jakt efter de yttepytte minifrukterna som hängde kvar, stelfrusna och murknade. Konstigt... vissa speciella dagar kan ett sånt sug vakna. Fram tills nu har de haft noll intresse för trädet i fråga. Men plötsligt var det populärt. Tyckte synd om pippisarna när vi nu har frysen full med nypon - vilka vi faktiskt har 'stulit' mer eller mindre från vildfåglarnas buskar.

Tinade upp ett gäng och trädde upp dem i trädet, precis som vi gör inne hos våra tamfåglar. Strax kom de tillbaka och undersökte detta nya. Några lät sig väl smaka. Andra fortsatte hacka på de stelfrusna minifrukterna. Är det äppelkartstid så är det...        Större bilder med ett klick

 
 
Erika

Erika

10 februari 2012 23:17

Underbara bilder! När jag var liten stod jag och matade utefåglarna ur händerna. Jag hade två handtama talltitor. Blir alldeles nostalgisk när jag ser dina bilder, även om det inte är just den arten. :)

http://www.inka.bloggplatsen.se

Margus

10 februari 2012 23:41

Inte mycket som skiljer entita och talltita, så det går väl på ett ut.
Rara pippisar, otroligt snabba.

 
Ruth

Ruth

11 februari 2012 21:59

Så roligt när man ser fåglarna hur dom hittar sin mat, har flera fågelautomater men vart är fåglarna ? Jag har en rödhake och en blåmes fattar inte vrt dom alla håller till, saknar dom sååå.
Ha det gott vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Margus

11 februari 2012 23:12

Ja, säg det... förmodligen hos någon granne. Har du inte spionerat på dem? Kan du inte vifta med någon riktig läckerbit...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards