Fågelperspektiv

Alla inlägg den 12 mars 2011

Av Margus - 12 mars 2011 21:20

Tar paus från mina 60 filmklipp från fågelhuset. Mer jobb än man tror med att bara välja. Stora Larv- och Skrikfestivalen pågår i TV bakom min rygg. Har inte följt deltävlingarna, det räcker med ETT tillfälle för att hålla sig ā jour. Orkar bara inte med allt ståhej.

Såg lite av Andra Chansen och överraskades glatt av The Moniker med Oh My God. Ingen dussinlåt, om man säger så… lite Beatles-stuk på både låt och show. Upptäcker just nu att jag också gillar Playtones… beror väl på åldern, kan jag tro. Ska bli skönt när det är över.


Men ringer… det gör jag aldrig. Den kvinnliga programledaren sa häromsistens att det billigare telefonnumret var för ’snåljåpar’ (!), dvs. det numret som inte gav pengar till välgörenhet. Just ett fint sätt att håna alla i Sveriges nya utanförskap. Sånt hör inte hemma i vårt public service!


Besöken i fågelhuset är spännande nu när ungarna hoppar ur bona. Fem veckors ruvning och matning har gått och drygt 20 nya kanarier är flygfärdiga, varav sex redan är ute. Helmis lilla vita skiljer sig från mängden… lilla KAVAT lämnade boet och försvann spårlöst. Vid eftersök påträffades hon uppe i boet hos Neons ungar där hon hälsade på. Till kvällen var hon tillbaka hos syskonen som ännu inte gjort det stora språnget. De hittar då på, de små liven…


Även hos nymferna kläcks äggen nu. Sigge och Isadora har två ungar och fyra ägg. Gustaf och Lili hade äggskal framför sig i holken, liksom Pappi och Topsy. Tydliga tecken. Mer ser man inte för de täcker ungarna med sina kroppar. Här går man och väntar och väntar… och rätt som det är händer allt på en gång.


Apropå kläckningar, erinrar jag mig just nu en tonårskompis i sin alla tuffaste period. När någon sa nåt som han ansåg larvigt, bröt han av med ett bryskt 'Lägg ägg!'. Om vederbörande argumenterade vidare kom ett avslutande 'Kläck!';-) Vad allt bär man inte omkring på i sin ryggsäck...


När Larv- och Skrikfestivalen är klar väntar den underbara tv-serien Downton Abbey, så det blir nog ingen film redigerad i kväll, gissar jag. Den som väntar på nåt gott...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards