Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

105-åring fast i vak

Av Margus - 3 februari 2010 08:31

Det var ännu mörkt vid morgonrastningen. Föga anade vi vilket drama som snart skulle utspelas. Efter mycket skällande blev det småningom tyst och tiden gick... Var är dom? Har den gamle stupat? Men herregud... han har gått ner sig i dammen! Utryckning...

Matte plogade sig fram genom snön i storstövlarna och ut på isen. Vaken som naturens krafter (bara -1,3) nu håller öppen fylldes på tvären av vår 105-åring. Han kom inte upp för alla höga snövallar runt om och var bekymrad.

"Ulrik, mamma kommer!" skrek jag i uppmuntrande syfte. Den halvdöve vred öronen åt mitt håll och inväntade hjälp. Jag sjönk på ett ställe där en svag is ändå bar, ställde mig gränsle över vaken och lyfte den nödställde ur sitt prekära läge. Puh...

Sällan har man sett honom så glad. I full galopp och med viftande svans for han iväg för att komma in i Lilla Huset. I värme och trygghet. Lycklig steppade han omkring och ville aldrig sluta. Tacksam för livräddningen. Flinade med hela ansiktet och ville kramas och pussas i oändlighet.

Varför varnade aldrig Sigrid? Hon slår minsann alltid högljutt larm om han är kissnödig, har halsbränna eller andra behov som bara hon ser. Hon sa inget denna gång. Hon uppfattade väl aldrig faran. Men halsbränna... det är värre det ;-)

 
 
Jag själv

Jag själv

3 februari 2010 09:18

Vilket hemskt sätt att börja dagen! Stackars Ulrik... Ge både honom och Sigrid lite gos från mig.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

3 februari 2010 12:17

Vilket ödesdigert skräck ögonblick för gubben att hamna i dammen, tur att du var i närheten annars kunde det gått riktigt illa i det kalla vattnet för den åldrande gubben. Fy så snabbt olyckan kan komma. Slutet gott, allting gott !

Har en fågel på min blogg i dag, tror du är rätt person att ge mig ett svar, kika in !
Ha en bra dag utan mera snö, här startar det igen vi 3 tiden i dag, det räcker nu, finns inte utrymme för att forsla bort det längre.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Uffematten

Uffematten

3 februari 2010 18:42

Fy sjutton för att hamna i vatten i den här kylan! Stackars Ulrik! Medkännande voff från Uffe och Nalle!!!

http://uffematten.blogspot.com

 
Ingen bild

Väninnan

3 februari 2010 23:36

Sigrid Polis hade just gått av skiftet. Att jobba övertid var inte att tänka på. Tror JAG.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards