Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2009

What a wonderful world

Av Margus - 20 augusti 2009 20:29

 

Den här boken växte jag upp med. Har inte tittat i den på 20-30 år för jag kan den utantill, men förmår inte riktigt fatta ett avgörande beslut om dess hädanfärd. Den är liksom en del av mig, av min personlighet. Tror jag. Det känns så. Att slänga den kanske gör ont…


"En gyllene bok OM VÅR JORD", (Folket i bilds Förlag) blev min bibel om geografi. Att jag haft den sen utgivningen 1953 framgår av några konstiga fyraårskrumelurer (mina). Den är fullkomligt sönderläst.


Här grundlades min världsbild. Här lärde jag mig att vi levde i en vänlig värld, en underbar värld där varje folkslag hölls med sitt i var sina vackra världsdelar, idylliska var och en på sitt sätt. Inte ett ord om krig och ondska. Man växte upp med en tro på en god värld. Jag vill tro det har gjort mig till en snäll människa.

 

Här lärde man känna solsystemets inverkningar på våra årstider och dygnsrytm.

Bilderna fick mig att experimentera med lampa i mitten och apelsiner som cirklade omkring för att se hur nattskuggan flyttade sig. Vete fasen hur jag fick ihop det, men ett sjujäkla bygge var det… Ojoj, vilka minnen.

 
 
Ingen bild

Väninnan

20 augusti 2009 21:16

Nu Margus, ska vi besinna oss.Här slängs inget som är en raritet. Som du själv säger: Det kommer att göra ont. Jag lovar. Nu är du snäll mot "fina boken" och ställer den på en bra plats i bokhyllan. Tack, tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards