Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 9 juli 2009

Humlor i koloni

Av Margus - 9 juli 2009 00:21

Röjde på logen idag och gjorde en trevlig upptäckt.


Tusentals humlor bor i ladans diverse olika skräphögar! Undra på att vi har så mycket humlor i trädgården. Underbara djur. Vi behöver alltså inte bygga några humleholkar som jag funderat på. En riktig koloni har vi.


För många år sedan lyckades vi förmå en biodlare att flytta sina kupor från vår utfartsväg för vi fick praktiskt taget slåss mot bin för att kunna gå förbi. Både hundarna och vi attackerades. Lärde mig då vad uttrycket ilsken som ett bi innebär.


En granne i trakten oroade sig då för pollineringen av fruktträden. Ha! Det behövde han inte. Träden dignar av stora frukter. Varje år. Humlorna pollinerar lika fint som vilka bin som helst. Och är mycket rarare.


Röjningen kunde fortsätta för ingen som bodde i just det som städades bort. Och släpkärran måste ju ha plats.

 
 
jenny

jenny

9 juli 2009 14:38

Hej! Oj, vad flitig du varit med en massa roliga och intressanta inlägg.
Vi kom hem i morse, efter att ha kört hela natten, och nu sitter jag här och tar igen mej vid datorn efter några timmars dvala....(:

Hoppas du känner dej bättre nu framöver om du slipper den där medicinen!

Nähä....nu springer jag vidare här i cybern och kollar in lite som jag missat...

Kram och hälsa! //Jenny

http://itsmylife-j.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards