Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 20 juli 2008

Häpp, en hämpling

Av Margus - 20 juli 2008 23:41

Trädgården fick celebert besök under eftermiddagen. En hämplinghane och hans unge tittade in. Ingen ovanlig fågel alls men vi har aldrig sett den här förut. Gråsiskan som är liknande ser vi om vintrarna. Men hämplingens rosenröda panna och bröst, nötbruna rygg och grå huvud gick inte att ta miste på, exakt som det står i fågelböckerna. Han vände bara framsidan åt oss en enda gång.

Lövsångaren var också särskilt närgången en morgon i ljusbeige sammetslook i lätt och ljudlös flykt. För snabb i vändningarna för foto.

Ladusvalorna bygger nytt under gavelns takutsprång på vårt hus. Två par murar för fullt och armerar med gräs, var sitt bo. Tidigare har vi bara haft svalorna i ladan vilket vi tyckt vara perfekt och där fick de första kullen. Nu har de flyttat ut… eller in i trädgården och det är förstås väldigt trevligt.

 
 
Ruth

Ruth

21 juli 2008 09:41

"Ler" trodde när jag tittade på bilderna först det var dina kanariefåglar som hade hittat ett hål i voliären och rymt, men som tur var så var det fel. Själv är jag väldig dårlig på fågelnamn och har ingen fågelbok att kolla i, så här lär man sig både det ena och det andra på den fronten. Tack för att du har en källa att ösa ur av vetenskap på fågelfronten. Ha en fin och solig dag !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Berit Elisabet

Berit Elisabet

21 juli 2008 17:44

Måste tala om att jag är så förtjust i dina fågelbilder - nåja, framförallt av fåglar som hunnit få fjädrar :-)
Jag har lite svårt att själv komma dem alltför nära, men är så glad över dem på avstånd. Och blir riktigt ledsen när jag ser att någon av mina katter lyckats norpa någon.

http://www.belof.se

 
Marianne

Marianne

22 juli 2008 21:31

Jag har aldrig sett denna fågel, så det var roligt att få se vanliga foton istället enbart dem som finns i fågelböcker. Fast jag trodde de var ovanliga. Men de kanske enbart är skygga. Måste varit en fin upplevelse att få se den och hinna efter kameran är ju ett extra plus.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards