Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 6 juni 2008

Raskt avancemang

Av Margus - 6 juni 2008 15:37

Fick idag ett par bilder på den lille pilfinken med bruten vinge. Såg tydligt hur han avancerade rakt uppför stammen på snöbollsbusken med hoppande, svängde av på några sidogrenar, sen upp igen och vidare... Han kände sin väg väl och tvekade inte.



Stack raskt in efter kameran. När jag kom ut var han på drygt två meters höjd uppe i busken. Svårt att finna rätt vinkel mellan lövverket och med solen rakt uppifrån, men det gick. Han tittade ner och undrade vad jag sysslade med.

På nedersta bilden syns den brutna vänstervingen... äh, högervingen, förstås.


Hur han kommer ner har jag inte sett än. Han kanske hoppar. Dom väger ju inte så mycket. Hur som helst är han rätt cool. En annan hane som bor nära snöbollsbusken ilsknar till över intrånget och far ut från boet vid hängrännan. Varje gång. Men "Vingen" bryr sig inte. Han tycks säga "sköt du ditt, så sköter jag mitt".

 
 
Ruth

Ruth

6 juni 2008 23:01

Helleduttane då för en liten krake, skadat och så försigkommen. Har du sett fru fink något mera, vet du deras bo ? hur skall han klara att hjälpa till med att föra upp ungarna tro om det blir några ? Håller tummarna för detta paret.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

6 juni 2008 23:49

En liten men ändå stark herre. Med envishet kommer man långt, även om man bara är en liten fågel.
Vi får hoppas på ett under för denna lilla fågel.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards