Fågelperspektiv

Alla inlägg den 16 maj 2008

Av Margus - 16 maj 2008 21:15

Litet drama uppstod i fågelhuset på kvällen. Fick rädda nymfmamman Topsy som satt fast i holken... Hon och Pappi var tillsammans i holken med sina tre nya ägg. Det blev tumult i holköppningen och jag förstod att Topsy satt fast i den lilla stegen av nät som vi har på holkens insida.

Ryckte till undsättning för snabbinsats UTAN HANDSKAR och jäklarrr... vad hon bet mig! Mitt i högra pekfingrets innerveck, det man böjer hela tiden.


Fick släppa henne där och hämta handskar. Hon satt fast ordentligt. Hennes fotring av det "öppna" slaget hade fått in en nätspjäla i ringspalten och sen satt hon där. Stackars...


Fick således böja loss hela stegen med handkraft och ta med mig både den och Topsy till ett ljust ställe för att lirka loss hennes lilla fot. Foten var oskadd. Puh... Så har man lärt sig ännu något nytt. Den där stegen behövs egentligen inte men har hängt med i några år vilket har gått bra. Nu åker stegarna bort ur holkarna.


Var Topsy tacksam...? Nähähäedå. Förnärmad snarare.


Mitt finger då...? Det blödde ymnigt, kan jag säga. Men vad är väl ett högerfinger jämfört med en hel fot...?

Av Margus - 16 maj 2008 20:55

Så har man sagt nej till kusinträffen. Känns helt okej.

Skriver ett brev till dem med förklaring. Och förslag om att jag och kusin Cecilia från Stockholm dyker upp i höst till några av dem istället. Bra kompromiss. Skönt när beslutet är fattat och man kan släppa saken.


Varje gång jag sover, dag eller natt, drömmer jag nu om död och sjukvård. Har gjort så sedan pappa dog den 6 maj. Det är inte klokt. Härom natten letade jag i en sjukhusbyggnad efter avdelningen för "avlidna marsvin", hehe... Så tokigt det kan bli.

Det är inga mardrömmar, inget specifikt om pappa, inget jag minns sådär tydligt. Jag bara vet att det har rört sig om sjukhus och döden, döden, döden. Vad trött man blir...


Har nu dragit igång promemerandet. Härligt. Tankar skingras. Vilar från röjning i minst tre dagar. Skulle gjort mitt rökstopp nu, var tanken, men "alltid kommer något emellan" som vi rökare säger. Tror att pappas bortgång räknas som giltigt förfall... nä, fy... hur dumt blev detta  ;-}.

Bara det inte blir min bortgång också... Hur som helst måste man fokusera. Får sluta i juni när ansvar för lägenhet och lösöre släppt.


Pappas nya höj- och sänkbara säng står nu på verandan. Vad göra med EN säng? Husbonden fann på råd och ringde firman. Förklarade saken. Sängen köptes nämligen i en rabattdrive vilken är över för länge sedan. Tänk att det finns "snälla" försäljare...! Vi får köpa en likadan till samma rabattpris som den första. Schangdobelt.  Undrar hur jag drömmer i en sån?


Hoppar över Så ska det låta ikväll. Har lite svårt för Lill-Babs om sanningen ska fram, det är nåt skumt med folk som aldrig åldras. Har alltid tyckt att hon sjunger lite falskt också. Är lyckligare med "ljudmattan" från semifinalerna i hockey-VM. Känns som om Husbonden är hemma. Han missar dem för jobbet. Synd. Men han tog med sig en liten freestyle.

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards