Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2014

Från historiens vingslag till ny it-pryl

Av Margus - 7 oktober 2014 23:13

Historiens vingslag grep mig för en stund. Kvarnhjulet tuffade på nedre botten där Nossans vatten forsar fram. Det knirkade, dunkade och slog. Vibrationerna kändes i hela huset när man höll handen på väggar och stockar. Tänk... 200 år. Så gammal är Kerstinsås Kvarn i Nossebro. Och den går än. Tack vare gigantiska insatser från hembygdsföreningen.

        

I helgen maldes mjöl. Stora kugghjul drev kraften vidare till kvarnstenarna däruppe. Hela byggnaden skakade - som om vi var på en båt. När jag stod framför kvarnen och kände krafterna dunka genom golvet och upp i hela kroppen var jag 200 år tillbaka i tiden. Så har det fortgått. Allt detta skulle till för att skaffa det viktiga mjölet. Två stora kvarnstenar från Lugnås roterar inne i kvarnen under dunk och slag - tänk att krafterna hålls på plats och inte sliter sig... Stod bara där och tog in det fantastiska. Ut pyste små dammpuffar av mjöl på golvet. Kaffeservering på kvarnvinden, även där under samma vibrationer. En upplevelse.

       

Brittsommardagen idag, men självaste brittsommaren har nog gett sig av nu. Sommaren flöt stilla över i sensommar och brittsommar med nästan 20 grader. Vackra höstfärger blev det till slut. Hann fota lite medan solen sken sista dagen. Helgen bjöd på ny Konstrunda. Vi besökte den del som visades i Essunga Bygdegård. Bilder på några av favoriterna.

     

De sista dagarna har gått till nya androidpaddan. Ett bök att få den till "sin". Sex timmar i går. Sex timmar idag. Den börjar likna nåt. Man måste va’ pensionär för att ha tid med nya it-prylar. Blir galen av alla widgetar med amerikanska tidningar, musik, spel, film o aktier. Reagerar som ”anslagstavlan” och river bort skräpet. Lycka när ett Office hittades och BankID var klart!


 
 
Berit E

Berit E

8 oktober 2014 21:38

Spännande med kvarnen. Med vattnets kraft. Med stora kvarnstenar - av just sten.
Maffigt!
Problemet med din nya it-pryl - jag har fullt upp med mina gamla. :) Dvs enbart dator.
Nu kommer hösten - själv hann jag inte fotografera det jag ville, plötsligt regnade och stormade det vackra liksom bort.
50 mm, dvs regnmätaren full, tömde jag ut i morse.
Men än är ingen frost i sikte. :)

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

8 oktober 2014 22:30

En del år är sådana... chanserna liksom bara rinner en ur händerna. Kanske var det meningen att jag skulle vila istället, tröstar jag mig själv med då ;-)
Det är fantastiskt med vatten! På alla sätt :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards