Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 25 februari 2014

Lärkorna är här

Av Margus - 25 februari 2014 19:48

   

Nu går det knappt att hålla tillbaka... Våren är här! Det har SMHI sagt, åtminstone här i Götaland - sen 15 februari. Det är fantastiskt. Och snödropparna är sprickfärdiga och kan knappt hålla sig längre!

Korparna som haft både synliga och hörbara lekar i skyn är nu mer diskreta. Man ser en i taget, medan den andra lyser med sin frånvaro. Det vill säga ruvar på ägg, tänker jag.

Gässen far kacklande över Lilla Huset, räknade till tolv. Lärkorna förgyller promenaden, hela tiden ringer deras drillar i öronen. Jag förstår inte hur någon kan vilja fylla öronen med musik på promenaden, när så mycken örongodis trillar ner alldeles gratis. Men det är ju vars och ens ensak. Detta är i alla fall MIN melodi.

Och gåsfamiljen i Grannbyn har återkommit till SIN damm. Familjen blir större och större för vart år. Nu är de tio. 

Tänk så gott det gör för själen! Och hur mycket det betyder för oss nordbor. Och ändå har vintern varit oss mer än nådig. Med riktigt hyfsade elräkningar därtill.

 
 
Berit E

Berit E

25 februari 2014 21:29

Jag förundrar mig också över människor som ger sig ut i naturen med lurar i öronen.
Visst är våren här, men idag både blåste det riktigt snålt och var kyligt hos mig.
Så promenaden blev till och med ovanligt kort! Nästan ingen alls. Om jag ska vara ärlig. :D

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

26 februari 2014 21:51

Blåsdagar, när det blir extra motigt, är det skönt att kunna säga nej till. Det finns ju gränser på hurtighet, tänker jag. Och sen kommer det ju så många fina dagar framöver, så vi kan nog få vår motion och naturupplevelse ändå;-) Tröstar och stöttar den som av naturen är lite bekväm, hehe.

 
Ingen bild

Väninnan

25 februari 2014 23:57

Vi har varit ute på en liten tripp till Alingsås. Under resan passerade vi åtskilliga gårdar och hus där gräsmattorna hade en speciell färg. Ljuset som föll mellan spretande fruktträdsgrenar i trädgårdarna var också speciellt. Nu är den på väg...

Margus

26 februari 2014 21:53

Vi nordbor är känsliga för ljuset, tror jag. Vi som verkligen ser efter lägger märke till varje nyans. Och det är alldeles gratis! Och grisar inte ner miljön! Tänk vilket gott samvete man får ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards