Fågelperspektiv

Alla inlägg den 1 februari 2014

Av Margus - 1 februari 2014 21:06

En skiss över stallet på Göteborgs Ridhus i Böö som det var 1960-61 när jag red där. Tur man ritade den på 80-talet när minnet ännu var intakt. Nu skulle det varit värre. Skissen är gjord enbart efter minnet, med namn och färgbeteckning på hästarna, samt en lista över ridlärarna…  Som framgår, bara militärer!

Att titta, insupa miljön och beundra hästarna var nog det jag gjorde mest. Har aldrig varit den som trängt mig fram för att bli ’skötare’ åt någon häst. Alla hästar var redan upptagna och tjejer kunde vara väldigt elaka om de kände sin ställning ’hotad’. Fast jag fick lov av hästskötaren ”Silver” att komma och rykta privatägda fullblodet Jupiter. Det jullovet åkte jag spårvagn nästan en hel timma för att vara framme i arla morgonstund.

Stallet ägdes av Göteborgs Fältrittklubb (grundad 1894) som hade sina privathästar i halva stallet. Stallet låg här på Bävferfeltsgatan i 40 år. Det var först under 50-talet då armén började avhästa sina regementen som den militära prägeln bleknade. Trots det var alla ridlärarna militärer på 60-talet när jag hängde här; major Roth, fanjunkare Nilsson, ryttmästare Neeman och kapten Palm t.ex

4,50 kr kostade ridlektionen under militärisk drill med minst 30 hästar i manegen samtidigt. Av femman blev det kvar 50 öre till en glass. Att jämföra med dagens pris 140 kr för lektion med max 12 elever. Säkert mer kvalitet på lektionerna nu. Undras om Fältrittklubbens jubileumsbok om de första 100 åren kan innehålla nåt matnyttigt? Får nog ringa och beställa den.


För övrigt…

… måste jag nämna det bästa med Facebook. Har nu gått med i en grupp som heter ”Det gamla Göteborg”. En öppen grupp där 9320 medlemmar laddar upp mängder av bilder och minnen. Fantastiskt att kunna glida runt där och botanisera, där jag förresten lade ut min stallskiss idag.

Har också gått med i ”Göteborgs Historia”, en sluten grupp med 4740 medlemmar, med liknande syfte. De har också en hemsida på nätet HÄR.


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards