Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Många färger i paletten

Av Margus - 30 januari 2011 22:28

I morgon samlar vi ihop fjolårets kanarieungar för leverans. Åhhh, alla dessa vackra färger...! Ja, vi behåller ju ett drygt dussin vackra själva, men några måste åka vidare ut i världen. Det är den sista gruppen som reser. Sen har vi 'nästan', hunnit ikapp förseningen som min förbaskade ansiktsförlamning ställde till med.

      

Flörtis brukar sätta sig i mitt hår och får stanna bara därför...

       

Kolla in Brynhildes ögonbryn, längst t h.

      

Stilen vid apelsinslurpandet varierar

Det brådskar nu, för kanarierna inleder sin häckningssäsong. Vi har successivt ökat ljuset därinne och både sången och pulsarna stiger. Honorna letar boplatser med byggmaterial i näbbet ivrigt uppvaktade av pojkarna. Jag var bara tvungen att fota några för att ha lite minnen.

     Klickbara bilder

Färgerna varierar verkligen och vi har högst privata namn på färgerna. Neon-lime kallar vi de grön-och-lime-brokiga som nästan är självlysande i visst ljus. Robin, den kraftigt orangea längst ned ÄR faktiskt precis så orange - inget fix med bilden. Till höger om den sitter en med vad vi kallar vaniljbrokig.

Nä, vi har bara vanliga 'bonn-kanarier' som jag kallar dem, vi fixar inte alla konstiga utställningsvarianter med virvlar i fjädrarna, ögon som knappt syns eller extremt långa halsar.

Nu blev jag visst sen igen... Har ju lovat mig själv att skriva inlägg tidigare på dagen, för jag är för trött så här sent. Attans. Svårt med ränder som aldrig går ur.

 
 
Jenny

Jenny

30 januari 2011 23:43

Åhhhh...så fina!!!
"Den uppkäftiga sångaren" och "Maskan" var ju bara helt sagolika!!!!

Snälla ring mej när du har tid.....så kanske jag kan få köpa ett par av dej??

Massa kramar från Jenny

http://bakgrundsbyterskan.blogspot.com

 
Ewa

Ewa

31 januari 2011 16:35

Vilka otroligt fina bilder! :-)

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

Margus

31 januari 2011 22:18

Tack, Ewa. Fotogenier gör sig bra i alla lägen - läckra som bakelser. Tacksamma objekt.

 
Marianne

Marianne

31 januari 2011 22:35

Så vackra färger, men ändå så föll jag för vaniljbrokig som ser så mjuk ut.
Ha det gott.

http://www.ekoxenskennel.sew

Margus

31 januari 2011 23:07

Sen är det ju så gott med vanilj också, mmm.

 
Erika

Erika

1 februari 2011 21:31

Urläckra kanarier! Jag hoppas på några fina ungar här också. Skulle vilja utöka antalet kanarier men har svårt att hitta ordntligt fina.

http://www.kvitter.n.nu

Margus

1 februari 2011 22:38

Ja, vi är helt förundrade över hur många färger det finns i anlagen, men så renodlar vi inte på vissa typer heller. Rött inslag riskerar att ge många trist bruna, men också vidunderligt vackra kombinationer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards