Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Väktare med ständig jour

Av Margus - 25 januari 2011 22:42

STANNA HEMMA - MAMMA åker och HANDLAR - KOMMER SNART - HUSSE ÄR HEMMA.

Vi talar i telegramform när hundarna ska informeras.


Familjens västgötar kräver det. En hund med urgamla gener för gårdshund vill som ordningsman med ständig jour ha fullständig rapport. Helst med passersedel eller lösenord - varför och därför. Lilla Husets yngsta kallas inte Sigrid Polis för inte. Västgötaspetsen är också en suverän vakthund – kanske inte så hotande direkt, men tusan så alert – ständigt uppdaterad.

          

De har totalkoll. Vanligen. När de någon gång missat nåt är upprördheten stor. Småmuttrande tuffar de då omkring i en halvtimme och gruffar: ’det var det fräckaste… vad har hänt… HUR kunde jag missa detta’.


De har även vallningen i blodet. Västgötarna vaktade förr gårdens djur ute på beten utan stängsel, och när någon ko gick ut i havreåkern satte de av som länsman själv och hötte åt vederbörande att hålla sig inom betets råmärken – basta!


När stängsel kom i bruk behövde inte korna vallas ute på betet men däremot fösas ur och i lagården morgon och kväll. Många skrönor handlar om västgötar som visste när det var dags för mjölkning och själva gick iväg och hämtade hem djuren. Är man tillvarons väktare, så är man… ’kan själv’… självsäkerheten lyser i ögon och kroppshållning.


En vallhund har stark flockkänsla och får inte ro förrän familjen är samlad. Den som avviker från gruppen får vara så god att tala om NÄR, VAD och VARFÖR, innan väktaren är nöjd. Men när beskedet är levererat lommar de iväg och intar viloplats... ’Okej, då…'

Således talar vi i telegramform och numera med allt högre röst: Vi GÅR EN SVÄNG - MAMMA JOBBAR - Vi går TILL FÅGLARNA - HEMMA TILLSAMMANS - HUSSE PÅ JOBBET.

      

Sådan matte, sådan hund heter det ju. Man skaffar oftast en ras som passar ens egen natur. Lika barn leka bäst… Mitt dåvarande kontrollbehov behövde en… väktare och ordningsman – förstås.


(Gamla bilder av våra västgötar - från tiden då man inte kunde scanna ordentligt.)

 
 
Marianne

Marianne

25 januari 2011 23:18

Det är tryggt med en duktig vakhund, sen kvittar det om de är stora eller små. De talar om när något är på gång.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

 
Ruth

Ruth

25 januari 2011 23:27

Hundar är så kloka och lär sig med åren ca.300 ord, så nog förstår dom väldigt väl vad som sägs även om dom inte kan prata med ord. Jag säger alltid när jag lämnar huset "Mamma skall gå och köpa mjölk" och då sitter dom bara och tittar tills dörren är stängd, sedan lägger dom sig och väntar. Många ord får vi bokstavera, men med tiden genomskådar dom även detta, dom är för härliga.
Kram och god natt.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Elisabeth

Elisabeth

26 januari 2011 18:02

Jamen så gulligt...Lisa var allt fin hon för att inte tala om vackra Hanna med sin fina markering på kinderna. Roligt med bilder som väcker minnen till liv

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

26 januari 2011 22:50

Sant, Elisabeth. Lisa var nåt utöver det vanliga - liksom en viss annan 'jaguar'. För alltid bevarad i vårt minne - precis som Hanna förstås.

 
Ingen bild

Toste

26 januari 2011 19:31

Toste här, tillika västgöte. Jag hamnar ibland på partaj, nåja kalas då, och det kan bli fruktansvärt jobbigt. Värst är när det är dukat i fler än ett rum. Prata om att valla. Jag springer som en tätting mellan borden och hässjandet är värre än någonsin. Inte blir det lättare när nå'n måste gå på toa, hämta handväskan eller gå ut i köket med disken. SITT STILL! Eller TALA OM vad som ska hända! Efter sådana kalas behövs minst en dag av återhämtning. Blev trött av att bara tänka på det...ZZZZZZZ

Margus

26 januari 2011 22:51

Ja, lille Toste. Ibland är det nästan too much att vara västgöte ;-)

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

26 januari 2011 21:49

Vilket fint och träffande inlägg om vår naggande goe lille store hustomte;-)
Härliga bilder!

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

26 januari 2011 22:57

Tack! Skogsfrua känner igen sig, förstår jag. Ja, puh... ibland är de på gränsen till 'slavdrivare'... och en nästan senil gammal poliskonstapel vet inte alltid sitt eget bästa...

 
Erika

Erika

27 januari 2011 09:56

Det är fler än jag som pratar så ser jag. :) Så här brukar det låta när jag ska ut genom dörren. Mamsen ska bara ut och handla. Jag kommer snart hem igen. När jag sedan kommer hem går jag in i sovrummet för oftast ligger han där.... hej mitt lilla gryn nu är Mamsen hemma igen, då får jag ett litet läte som svar i från honom. Har en katt som alltid svarar mig när jag pratar med honom. Trodde bara det var jag som var så barnslig. Har alltid tänkt...tur ingen hör mig. :)

Solen skiner denna torsdag och några grader kallt. Blir nog en fin dag!

Vinkelevink

http://mintidmittliv.bloggplatsen.se

Margus

27 januari 2011 15:17

Är säker på att alla djurägare talar med sina djur... är det inte därför vi har dem...? Vi talar på vårt sätt och de på sitt. Schysst kommunikation, konstigt nog funkar det rätt bra.
Även marsvin svarar - på sitt vis: o-ii, o-ii, krrrr - fast de KRÄVER varken passersedel eller lösenord. Rätt skönt, faktiskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards