Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 16 mars 2010

Paralympics imponerar

Av Margus - 16 mars 2010 22:23

Ibland är det skönt att bli underhållen av tv. Kravlöst och tacksamt.

Mästarnas Mästare somnade vi ifrån precis vid start men hann ändå uppfatta att Patrik Sjöberg äntligen åkte ut. Fast han har varit snällare på sista tiden, det har han. Riktigt mänsklig faktiskt. Boxaren Armand Kranjc var på HUGGET som en kobra i grottan med svärden. Patrik hann inte ens blinka. Sevärt!

Louise Karlsson, simmaren, är min nya idol och imponerar stort. Hon blev immun för fjärde gången. Vilken idrottstjej, hon är grym på allt, går fram som en duracellkanin - utan att göra något väsen av detta. Kolossalt starkt psyke - en vinnarskalle av rätta kalibern. Hoppas hon vinner. Jag MÅSTE se reprisen. 

   

Paralympics-deltagarna imponerar dock ännu mer. Här kan vi tala om verkliga idrottshjältar med järnvilja och kämpaglöd. Tänk att bara ta sig upp ur traumat att vara handikappad, och sen ta sig för att bli idrottare på allvar. Det är enormt och en dubbel bragd - jag utnämner dem allihop. Våra andra idrottsstjärnor har ju armar och ben.

Vilken lycka att handikappidrotten finns för dem som vill ägna sig åt det. Kan tänka mig att det är förenat med stora svårigheter att ta sig till träning med andra likasinnade, det finns ju inte på varje liten ort. Inte lätt att träna lagsporter som rullstols-curling och kälkhockey på egen hand. Bra att tv sänder mer och mer från detta.

Ser en del på Paralympics och man fattar inte att det är möjligt. Vilka föredömen! Att sitta på en upphöjd skida och balansera med hjälp av två miniskidor i var hand och dessutom åka enastående slalom. Rullstols-curling klarar dom perfekt utan att sopa framför stenarna!


Saltön, denna omgång, är jag dock inte lika bedårad av som tidigare avsnitt. Nu har det blivit lite för mycket såpa över det hela med en pyroman som härjar runt. När man kommer på sig själv med att fundera över vem syndaren är liknar det för mycket deckare för min smak. Fast berättartempot är lika behagfullt lugnt som förut. Så jag följer det to the bitter end.


 
 
Flanören...

Flanören...

17 mars 2010 08:15

Blerv rätt nöjd även, åt att Sjöberg torskade. Det räcker med honom nu.
Jag känner ju lite speciellt för Tomas Johansson, men delar din uppfattning om Louise Karlsson.
Saltön har degenererat.
Tycker handikappidrott är stort och vi har ju gett dem berättigad uppmärksamhet i regionen, med bla. stipendieutdelning i Regionfullmäktige.
Offrade kvällswiskyn i baren på hotellet i Trollhättan, för att se avsnittet.
Har tyckt om Viveka Lärns böcker, men detta är rena soppan.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
oldmolly

oldmolly

17 mars 2010 08:29

Tja... Kan bara konstatera att fler tycker som jag. Ingen debatt alltså!

http://oldmolly.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Väninnan

17 mars 2010 14:23

"Idrottshjältar va' ordet" sa' Bull.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards