Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 26 juli 2008

Kris, kaos, upplösning...

Av Margus - 26 juli 2008 22:10

Plötsligt var den lugna lördagskvällen förbytt i rent kaos i datorrummet. Nä, det brann inte så det kunde varit värre. Men för en stund var hela jag i upplösning...

Precis när värmen börjat lämna huset och jag satte mig till vid "husaltaret" skulle jag installera några nya teckensnitt... I brist på bättre kunnande valde jag fel på CD:n och plötsligt var teckensnitten på hela datorn utbytta mot konstiga tecken... 

INGENTING gick att läsa. Ikonerna på skrivbordet såg såna ut. Hela e-postprogrammet och alla mail var utbytta till tecken. Inga hemsidor kunde läsas. Worddokumenten likadana (VEM F-N HAR UPPFUNNET DOM HÄR DUMHETERNA...??!!) .


Kikade på kontrollpanelen för att avinstallera ev nytt program, samma sak där.


Med blicken glasartad och stel av fasa, 200 i puls, rösten i falsett och osammanhängande tal  slog jag i telefonböcker efter olika dataguruer. Inget svar. Varken hemma eller på mobilen, inte hos någon....!!!


Lördag kväll. Semester... Vad kan man vänta sig. En support mumlade tider om sommaröppet endast vardagar... och så höll det på.

Vännernas datakille från Byhålans databutik nåddes via ännu en bekant. Klockan tio på kvällen!

Jo, gurun fanns i katalogen. Ringde i ren panik: "Jo, det är jag, handlar hos dig ibland, du vet väl inte vem jag är...."

- "Jamen det är ok, vad gäller det...."


Kunde kramat honom genom luren. Han visste på råd: Systemåterställning.  Ja, det gissade jag också... men man måste ju ha STÖD i en sådan stund.


Tvingades faktiskt titta på dator nr två (reservarn) för att reda ut VAR jag skulle klicka för det gick inte att läsa för alla konstiga tecken. Bugade och bockade och la på. Och si... det hjälpte!


Firar nu med stor mugg cappuccino, pulsen är normal igen. Måste tacka datakillen på nåt sätt på måndag.

 --------

Noterar 29,2 grader för i dag.

29,5 för igår, fredag.

Ryggen/benet/rumpan har hållit sig lugna.

Gick 2,5 km i går och fyra km idag. Också värt att fira.

 
 
Ruth

Ruth

27 juli 2008 00:01

Jisses anåda vilken panik det blev. Alla nya teckensnitt installerar inte jag på datorn utan har dom i en mapp på skrivbordet, vill jag använda ett nytt snitt öppnar jag mappen tar fram snitten jag vill ha och lägger sedan ner det i underkant på skärmen, sedan finns dom med i mitt bildredigering och skriv program när jag skall skriva.

Tur att det finns hjälpsamma trotts det är helg. Systemåterställning, får man göra om datorn inte godtar vissa åtgärder man gör, bra att den finessen finns i nödens stund.

För ett år sedan fick många pippizzar flyta från voliären just denna dag såg jag när jag blickade tillbaka, då är det väl snart nu också vill jag tro, en vemodig tanke.

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Jenny

Jenny

27 juli 2008 07:28

Fy 17 vilken mardröm!!!
Man ska väl inte behöva leta upp en kines eller arab för att veta vilken knapp som ska tryckas på????
Skönt att det löste sej...den killen är ju värd både en kram och en kalluftsfläkt.....(den finaste gåvan jag nu kunde komma på...Puh!)
Ha det gott i dag!
Hörs på tisdag!
Kram, Jenny

http://efterskalv.blogspot.com

 
Ewa

Ewa

27 juli 2008 10:09

Oooo, jag får en klump i magen bara av att läsa om det!

http://fundringar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards