Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 21 juli 2008

Med skägget i brevlådan

Av Margus - 21 juli 2008 23:33


Här har vi en som gjort en tavla och sitter som en slät figur, ehuru skrynklig. Några grodor hoppade inte ur munnen för den här lilla paddan satt ordentligt fast med skägget i brevlådan och var alldeles utmattad och uttorkad.

Inte tänkte jag kameran då. Medlidandet med den lille parveln som satt sig så dumt i klistret tog överhand. Operation Rädda Paddan inleddes skyndsamt. Gud vet hur länge han suttit så…



Det var ju för dråpligt mitt i bedrövelsen. Man kunde inte annat än fnissa. Han satt ordentligt fastkilad med halsen i en nätmaska och kom varken fram eller åter. Magen tog emot på ena sidan och dubbelhakorna på den andra. Vi trodde först det var ett gammalt torrt löv som rörde sig i vinden.



Teorin är att han vid marken på ett ställe där det var gott om plats hade hamnat mellan burnätet och höknätet (ett extra skyddsnät fem cm utanför burnätet) och sedan förflyttat sig tills det blev trångt och fått panik. Han måste ha trott att den bästa lösningen var att ta sig in i fågelvoljären och hade börjat att pressa… och pressa. Och därmed tryckt sig längre och längre in i nätmaskan med sin breda käft utan en tanke på magen.



Armarna hade han inne men i var sin annan maska. Läget var dödfött. Teckningen visar synen som mötte mig inne i voljären när jag skulle trycka honom tillbaka. Blicken var matt och han gick inte att rubba…



Började med att trycka ut hans armar men först när jag pressade ihop dubbelhakorna lossnade han lite så jag kunde trycka tillbaka nosen. Schack matt, skrynklig, med gelé i benen och helt uttorkad satt han sen på marken mellan näten så att Husbonden kunde lyfta på ytternätet och putta fram honom för en snar åktur i håv till fiskdammen. När han kände sjödoften från dammkanten dök han med ett litet plums och kunde pusta ut. Puh...

 
 
Medresenärskan

Medresenärskan

22 juli 2008 09:48

Oj, nu fick Medresenärskan tårar i ögonen. Det finns inget värre än att se någon lida, djur eller människa .... Vad fantstiskt snälla och duktiga ni var. Skönt att det slutade lyckligt.

http://medresenarskan.bloggagratis.se

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

22 juli 2008 10:08

Det var tur för paddan att ni kom som räddande änglar. Det kryllar av liv överallt nu och när man klipper gräsmattan hoppar grodor kring maskineriet, inte kul om man skulle knipsa benen av nån.

http://www.barasaras.bloggagratis.se

 
Ewa

Ewa

22 juli 2008 16:04

Vilken tur att den klarade sig! :-)

http://fundringar

 
Ruth

Ruth

22 juli 2008 19:23

Vilken rysare att få loss den lilla parveln, och vilken fin bild du har ritat som ilustration till den ruskiga historien. Som alla sagor så sluta det även den här gången lyckligt med erat rådiga ingripande, vilken befrielse att få dyka på botten i dammen och pusta ut. Synd du inte pussade den först :-D

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

22 juli 2008 21:34

En padda som hade tur i oturen. Det går ju inte att låta något djur lida och jag förstår att ni hjälpte den loss. Vår tomt har just nu mer eller mindre invaderats av småpaddor och smågrodor. Det tar ett par veckor sen försvinner de flesta igen. Men de stora finns kvar i våra rabatter mm.
Ha det gott

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Paddan

23 juli 2008 13:15

Denna händelse är inget man skriver hem om, såvida nu inte Väninnan finner situationen mycket lustig och inte kan låta tangentbordet vara.
Jag skulle vilja påstå att allt hamnade uppefter väggarna och att dessutom fastna i nätet… Det gör ju bara dumma torskar. Läget var verkligen prekärt när plötsligt en tvåbent närmade sig. Har sett henne förut vid fiskdammen utdelandes mat till mina kompisar. Hon började trä mina armar och resten av kroppen ut och in bland nätmaskorna. Bestämde mig där och då för att börja banta. Mina dubbelhakor och den stora magen kunde ha varit orsak till att jag inte fått uppleva denna sommar. Efter att äntligen ha blivit nedsläppt i dammen har jag tagit det mycket lugnt. Sitter här bakom en näckrosrot och knaprar på en mygglarv. Den får bli dagens kaloriintag. Känner inte för att umgås med någon just nu, för jag vet att detta är det stora samtalsämnet. Står t.o.m på löpsedlarna har jag hört…

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards