Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 14 juli 2008

Skadskjuten söker svunnen styrka

Av Margus - 14 juli 2008 21:36


Rubriken syftar på Margus själv som i detta nu känns tämligen skadskjuten.  Halt och lytt, handlingsförlamad av värk, förstoppad av värktabletter, modstulen, bedrövad och så in i glödheta trött på motgångar. Vadan och varthän?



Det är inte häckklippningen. Har varit sån här sen bloggsemestern inleddes. Varje gång jag satsar på ökad träning för att återvinna något av den forna spänsten åker jag på pumpen. Det var väl dom där avancerade step-upsen jag hittat på nätet. Det blev väl för mycket. Hittar ingen annan orsak.



Började med härlig träningsvärk. Som kom och försvann. Kom smygande åter, fast värre och värre, dag för dag. Nu sitter man här med inflammerad lår- och rumpmuskel på vänster sida. Varför inte höger…? Minsta steg smärtar. Trappor ska vi inte tala om…



Vaknar tidigt var morgon med molvärk i hela vänsterbenet. Salvor och tabletter lindrar något - efter några timmar. Vid middag nås dagens höjdpunkt, sen rasar det igen. Den hoppfulla fysträningen har ersatts med sjukgymnastik.



Måste vara åldern. Kroppen tål inte träning. Jamen, det gick ju så lätt för bara en liten tid sen... När ska man fatta att man inte är 30 längre. Utan dubbelt så gammal.



Håhå jaja… nu gäller att se positivt på tillvaron, gilla läget, vara glad att man inte är sämre, se framåt och sätta nya mål - lägre. Snart är man väl på’t igen. Måste ju bekämpa förfallet, inte ge efter.

 
 
Jenny

Jenny

14 juli 2008 23:12

Usch och Fy!
Ja, inte är man 30 längre....det både syns och känns!
Men du har ju rätt inställning om att förfallet ska bekämpas.
Själv provar jag nu en kur med Psylliumfrö (loppfrö-Haha! Man bara väntar på att dom ska börja klia i ändan!), Linfröolja och något slags mineralpulver som ska hjälpa till att bygga muskler istället för fett.
Jag har skrivit lite om det i min blogg...

Om inget annat så kan du kanske bekämpa förstoppningen med ett par matskedar Linfrö på filen eller gröten?? (eller som det är med ett stort glas vatten)
Linfrö fick jag nyligen tipset att det kan man även blanda i fågelfröerna om man har fåglar som är lite för "tunna"...har ett par undulater som förbrukar mycket energi nu sedan dom flyttat in i voljär med nymfarna.
Tänkte prova med linfrö...har du provat det på några fåglar någon gång?
Ta det lugnt nu med träningen och "heala" lår och rumpmusklerna så gott det går!
Ha de! //Jenny (-:

http://efterskalv.blogspot.com

 
Ewa

Ewa

15 juli 2008 08:42

Stackare!
Det är klart att din kropp inte är för gammal för träning - trams! Du får undvika vissa varianter helt enkelt.
Kram.

http://fundringar

 
Ingen bild

margus

15 juli 2008 10:34

Tack snälla, för råd och stöd. Klart jag inte ger upp.

Jenny:
Förstoppningen är inte krisartad, bara lagom jobbig. Men tack för råden. Förresten tror jag vi har linfrön i vår fröblandning redan, de kletar fast i allting.

 
Ruth

Ruth

15 juli 2008 22:08

Det beror inte på åldern att man har ont lite här och där, det får även yngre, så få ingen åldersnojja nu. Ta det lugnt tills det onda går tillbaka och börja försiktigt med träning när tiden är mogen för det. Du fixar det här, du har kämparglöden och viljan, men inga krumbukter och överbevisningar på att det skall gå, det går med lite tid, ge dig och kroppen tid..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

17 juli 2008 00:02

Jag har haft värk i många år och man måste bekämpa förfallet som du säger. Men det är för min del ingen ide att försöka vänta ut värkande inflammerade lårmuskler mm. Där hjälper enbart kortisonsprutor. Smärtsamt och mycket effektivt.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Ingen bild

margus

17 juli 2008 07:20

Så tråkigt, Marianne. Men samtidigt tur att det finns läkemedel för oss. Själv knaprar jag kortison ("djävulens bländverk") mot min tarmsjukdom och huden blir skör och lättblödande. Ser ständigt ut som om jag skurit mig på armarna, hehe. Men på't bara, ont ska med ont fördrivas.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

17 juli 2008 09:01

Det var tråkigt att höra att du inte är "åll rajter";) skogsfrua tänker inte komma med goa råd, vet ju att du är så kloker, vet bäst själv vad du ska stoppa i dig och inte. Det ordnar sig! kroppen säger ifrån och en får lyssna. Bloggsemestern gick åt skogen förstår skogsfrua, ja vi är nog fast nu i den goe smeten;) Ring nön gång! skogsfrua har ny ofarlier tillifon;)

http://www.barasaras.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards