Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 9 juli 2008

Baby Blue kom till världen

Av Margus - 9 juli 2008 22:39


Stora saker hända i Fågelhuset under bloggsemestern.

Äntligen kom Baby Blue ut, bevakad av sina likaledes blå föräldrar. Vår första blå lessonunge. Paret har väntat länge. Vi också.  



De ruvade tappert i fjol men misslyckades för det regnade så förbaskat och den holk de valt utomhus var utsatt. I år visste vi bättre. Tak och solskydd över uteholken, men ingen har valt just den. De valde en inneholk och ruvade först en omgång ägg, två ungar kläcktes men dog i ung ålder. Kanske inverkade dåliga erfarenheter från i fjol. Eller är det ovana och tafatthet som sabbade årets första kull. 


Hur som helst har Baby Blue sett dagens ljus, vår första blå unge. Bevisligen är han på pinne också. Övriga ägg blev inget av. Men nu har paret sett att det går. De vet inte till sig av stolthet och vaksamhet. Och vi börjar inse att det ska vara låååånga avstånd mellan holkarna för att lessons sparvpapegojor ska lyckas frihäcka i voljär.



Tre gröna gojungar har också kommit ut från sin holk, helsyskon till Sturebröderna som föddes tidigare i år, se inlägg HÄR och HÄR. Lite plockade på ryggen är de men det får man ta. Fågelföräldrar kan göra så ibland, men det växer snart ut. Den tredje och siste på bilden t.h får representera kullen.

 
 
Ruth

Ruth

9 juli 2008 23:04

YES, YES, har redan varit här flera gånger varje dag och nu har det kommit en rolig nyhet, så glad jag är då ;-D
Vilken söt och fin blå liten bevingat varelse, den säljer du inte, LOVA MIG DET !
Den måste vara ovanlig och speciell ? Att Pärlivit också har lyckats är att gratulera, du får senarelägga din bloggsemester, inte läge för det i dessa tider...
Kram och tack för detta roliga du serverade mig i dag !

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

11 juli 2008 01:31

Vilken underbar färg. Den ska jag visa min äldsta son. Han önskar sig en papegoja som sällskap. Och denna var verkligen vacker.
Roligt att även Pärlvit har lyckats med sin ruvning.
Ha det gott

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Jenny

Jenny

12 juli 2008 11:14

Men "halleda" så sööööt!
Grattis till alla tillökningar....
Jag funderar allvarligt på om jag skulle våga mej på att sätta holk till mitt äldsta Lessonpar....Blå hona och brokig hane....
Åh, va sugen man blir!!!!
Kram och Lycka till i fortsättningen åxå!!
//Jenny

http://efterskalv.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards