Fågelperspektiv

Alla inlägg den 7 juli 2015

Av Margus - 7 juli 2015 21:51

Datorerna styr snart våra liv helt. Mobilen tog två dagar i anspråk häromveckan när laddningen inte höll mer än en halv dag. Fabriksåterställning. Hjärtat i halsgropen.

Snart vågar man inte öppna mobil eller padda. De jobbar självständigt nu. ”Systemuppdatering” ropar de liksom ut så fort man öppnar. Först mobilen. Sen paddan. Båda två samma dag. Så gör man det då. Bara trycka knappen och övervaka. Senare samma dag har paddan fått två nya appar jag inte vill ha. Förr kunde jag välja när detta skulle ske, nu gör den själv. Gillar inte detta. Det är säkert nån inställning… men jag orkar inte leta…

Har också fått flera appar jag INTE vill ha alls. Musik, film, nyheter tror dom att vi alla suger i oss som svampar hela dagarna. På engelska också! Här kommer appar för New York Times, Play music, books, videos mm. De kan inte avinstalleras heller. Ligger bara och skräpar. Sen får man ett utrop på skärmen ”din skärm har inte plats för nya appar längre, det är fullt”. Tacka för det…

Nu lägger jag alla okända appar som forsar in i en skräpmapp. Där får de ligga tills jag gör en rensning och åtminstone inaktiverar dem. Herregud…


Telia har sagt upp våra epostadresser. För att vi inte längre har ett teliaabonnemang. Vi har sagt upp den fasta telefonen och gått över till fiber. Våra TVÅ mobilabonnemang räknas inte. För att vi har kontantkort med refillkonto - inget abonnemang med MÅNADSAVGIFT. Om vi skaffar ett abonnemang med typ 90 kr per månad så får vi behålla epostadresserna. Inte annars. De raderas 31 augusti – utan pardon. Utpressning. Telia vet förstås hur mycket jobb det innebär att byta ut en epostadress man haft i 20 år.

Jag har aldrig gått med på utpressning. Så det blir att byta epostadresser. DET TAR TID. Började i kväll. Till hemsidan, gästboken, bloggen, fotosidan och allt viktigt. Vid bytet på Youtubekontot där alla mina filmer är uppladdade fick jag nästan hjärtstillestånd. Google har verkligen rört till allt för användarna genom att äga allting. Huxflux så visste jag inte om jag var på YouTube eller Google. Den försöker alltid få mig att logga in på YouTube med gmailkontot. Trodde för en stund att mitt YouTube konto försvann. Hann att tänka… okej, jag kan skapa nytt konto och ladda upp filmerna igen. Men det fixade sig. Hade gjort rätt. Puh… genomsvett och stirrande blick i en timme efteråt.

Är det så här vi ska ha det? Värre förmodligen. En vacker dag får man nog och lägger ner alltihop. Eller får hjärtinfarkt...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards