Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Blixt och dunder fortsätter...

Av Margus - 23 maj 2014 21:13

Jamen, nu får det väldigt gärna sluta åska. Måndagens dunder blev ingen engångsupplevelse. I eftermiddags var det dags igen... Med stordatorn på lagning skulle räkningarna betalas. För varmt att vistas ute, vad passar bättre... tänkte jag. Markiserna neddragna för att hålla värmen ute (29,7 grader).

Anslöt skrivaren till laptopen, liksom externa hårddisken. Bäst som jag sitter där och betalar räkningar smäller det till på utsidan. Strömmen svajar sekundkort... jag fick ren ångest. Fort avsluta och ur med alla apparater och kontakter medan åskvädret eskalerade. Så kan det gå när man inte har stenkoll på himlen.

Egentligen litar jag i såna lägen på rapport från Husbonden ute i trädgården, men ingen sådan kom. Vad GÖR han, tänkte jag och tittade ut genom dörren. Klippte gräset i Parken på den åkbara - med HÖRSELSKYDDEN på. Han hörde ingen åska...!!

Det här kunde gått hur illa som helst. Modem, router, laptop, skrivare, extern hårddisk (enda tryggheten för bevarat material nu när stordatorn är utslagen). ALLT kunde gått sönder. Nu gick det¨bra. Och det berodde INTE på skicklighet! Nu har jag lärt mig ännu en grej: Aldrig jobba med dator under värmeböljor på dagens senare del (kl 14.00 räknas dit). Endast på morgonen under klar himmel innan molnen ens tänkt på att dyka upp - om det är alldeles nödvändigt!


För övrigt...

En av mina tre månatliga pensionsutbetalningar gällde 25 kr. Istället kom 3265 kr in på kontot... Säkert fel, säkert nåt man bir återbetalningsskyldig för, tänkte jag och ringde AMF. Det var en engångsutbetalning av det jag sparat ihop hos dem. "Man betalar inte ut så små belopp" sades det. Då var pengarna mina i alla fall. Bäst sätta undan till sparande... de ska ju räcka hela livet, hehe...

 
 
Berit E

Berit E

23 maj 2014 22:18

Tur! Peppar, peppar, här har det varken åskat eller blixtrat det allra minsta ännu. Trots högsommarvärme. Men antagligen får väl även öst sin beskärda del så småningom.
Själv tar jag gärna "huvudkontakten" ur vägguttaget, den som datorer med kringutrustning via ett ganska komplicerat system är anslutna till. Försöker komma ihåg det så fort SMHI påpekar att det KAN bli åska på gång nånstans i södra halvan av landet...
Har varit med om att både telefon och modem m.m slagits ut. Visst ja, telefonjacket...;)
Tur för lilla grodan att han hittades, det var nog trots allt inte för sent eftersom han själv simmade iväg. Hoppas vi. :)

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

24 maj 2014 23:44

Tur har du haft - så långt. Det är lite ojämnt fördelat, men å andra sidan har vi inte haft så mycket åskväder på flera år.
Vid första åsksmällen varje år måste man repetera vad som ska dras ur. Det är så lätt att glömma något.
Ja, vi håller våra tummar för lille grodan. Vi tyckte oss se den idag för en kort sekund.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Skapa flashcards