Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 19 april 2014

Leve både tuppen och hönan!

Av Margus - 19 april 2014 00:07

 

Glad Påsk önskar vi bloggens alla läsare!

Bilden är vald i avsikt att hedra en fantastisk fågel som människan haft och har så mycket glädje och nytta av. Något som mänskligheten inte förstått att ta det fulla ansvaret för. Vad skulle vi bakat av, gjort pannkakor och våfflor av, eller lagat mat av annars? Vi ska skämmas kollektivt för att vi inte långt tidigare förstått att ge hönsen ett värdigt liv med tillräckligt utrymme för god hälsa och naturliga instinkter. (Nu är det lite bättre.) Och vi ska kollektivt skämmas för att det i Sverige varje dag avlivas miljontals tuppkycklingar för att de inte anses lönsamma att föda upp - så vi istället ska köpa in kycklingkött från Thailand m.fl ställen där salmonella och fågelinfluensor grasserar. Fullt medvetet låter människan nykläckta, oskyldiga, levnadsglada kycklingar forslas rakt in i kvarnen som mal ned dem till jag-vet-inte-vad... Jag skäms. Och undrar vad detta etiskt och empatiskt gör med människan... att blunda för detta slöseri med livet. Vi har råd med maten i vår del av världen!

50 öre dyrare ägg kan producera svenskt kycklingkött i mängd. Nu händer mycket i mathandeln. Man börjar på sina håll att lyssna till konsumenternas kritik. Dags att öka konsumenttrycket för tuppkycklingrnas rätt till ett liv - om än kort.

Leve både tuppen och hönan!

 
 
Erika

Erika

19 april 2014 10:52

Det är vansinne att göra så med små kycklingar. Men vad är inte vansinne i samhället. Såg ett program om kycklingar som greppades där dom gick slängdes in i någon form av trattliknande sak, ut på andra sidan kom en kyckling död utan fjädra. Den levde när den slängdes in i den tratten, tror du jag fick avsmak för att äta kyckling efter det? Fy fan så vidrigt. Jag har slutat äta mycket av det som jag mår illa av i behandling av djur.

Idag skiner solen stor och fin på en blå himmel, vinden är också snäll och behaglig. Många soliga dagar framöver om man får tro på väderkartan, och det tar vi tacksamt emot.

Tittade mest in för att önskar Dig en Glad Påsk!

http://allblogg-erika.blogspot.se

Margus

20 april 2014 00:05

Åh, det var gulligt att du tittade in! Ja, det är en fasa att leva - och ÄTA - idag. Men det finns tecken på att 'hanteringen' börjar vända. Men bara BÖRJAR... låt oss hoppas att det fortsätter. Glad Påsk, vännen!

 
Berit E

Berit E

19 april 2014 21:33

Jag har också med olust och närmast fasa lyssnat på programmet om tuppkycklingarnas öde. Liksom jag tidigare känt ren fasa vid beskrivningen av hur "matkycklingarna" avlivas. Faktum är att jag inte kunnat äta kyckling på decennier.
Däremot äter jag mina Kravmärkta ägg utan vånda. Hoppas jag kan fortsätta med det...

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

20 april 2014 00:11

Ja, det finns många känslor och farhågor kring matproduktion idag. Alla försöker vi finna vår egen balansgång för att klara kryssandet mellan otrevligheterna. Just nu är jag hoppfull om tecken på ändrad färdriktning, men vi får se. Det är inte färdigt förrän det är färdigt :-) Låtom oss hoppas!

 
Elisabeth

Elisabeth

20 april 2014 00:28

SÅÅ bra skrivet, kunde inte sagt det bättre själv!!!

http://belara.bloggplatsen.se

Margus

20 april 2014 21:57

Tack, då är vi överens... ;-)

 
Ingen bild

Väninnan

20 april 2014 12:30

En fortsatt GLAD PÅSK önskas alla i Lilla Huset!
Ja visst får man sig en rejäl eftertanke när man läser vad du skriver och beskriver. Det är nog snart dags att fundera på de alternativ som finns. En process som får ta sin tid även om tiden egentligen inte finns.

Margus

20 april 2014 22:00

Tack, detsamma! Visst finns det mycket att fundera över i denna knepiga värld där alla begrepp ställs på huvudet dagligen. Håhå jaja... ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards