Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 18 april 2014

Boule = kulspel för moget folk

Av Margus - 18 april 2014 23:49

Tänk vad folk kan göra med sina gamla lagårdar. En del blir bostäder, en del blir hundstall, andra blir boulebanor… Vi tittade in till en sådan på ett grannställe här i socknen i går, skärtorsdag, när det var träning. Fåglumslaget låg i så de var svettiga lite till mans.

Här träffas man varje torsdag, ofta fler, ibland färre. Varje vecka slängs stålkulor för glatta livet. Några är med i två lag och får väl dubbelt så bra kondis, antar jag. Några hänger med som sittande support – och för ”det sociala”. Man skjutsar och samåker. Nyttigt med stimulans för hjärnan.

      

Fler lag kommer dit för träning, andra veckodagar. En del med längre resväg. Nu är det fortfarande träning. Tävlingssäsongen infaller på sommaren och då spelas det utomhus. Friskusar, om jag säger så. Kloten väger cirka 720 gram. ”Kulspel för folk i mogen ålder”, tänker jag. Boule är ju ofta en pensionärssport… verkar det ;-) Nä, vi testade aldrig, trots vänliga erbjudanden. Var inte på det humöret, men kaffe och dopp tackade vi med glädje ja till, hehe.

Denna boulehall var svinhus på 1980-talet. Här höll man ett tiotal suggor, med egen galt och födde därtill upp gödsvin. Synd att jag aldrig hälsade på då… Lokalen är 20 x 9 meter och det gick nog åt minst ett tjugotal ton grus till banorna vid iordningställandet. Riktigt roligt med initiativ som leder till fortsatt aktivitet. Roligt att ha sett!

----------------

Långfredag... bara namnet gjorde mig trött idag. Och radioprogrammen var inte som de brukade. Kunde inte ens komma på vad vi skulle ha till lunch, fast det stod klart i kylen! Jag bara dråsade ner i tv-soffan och somnade. Nu är snart långfredag över. Det sägs till och med att solen ska lysa och värmen stiga. Det tackar man ju inte nej till...;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards