Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 2 februari 2014

Sol, sydvindar och... Löfven (S) kontra Reinfeldt (M)

Av Margus - 2 februari 2014 23:59

Plusgrader, sydvindar, en sol som lyst med sin NÄRvaro, delvis klarblå himmel och röda trädstammar i solnedgången. Man blir uppiggad! Husbonden gav sig ut på rundan men väglaget kändes fel för mig, jag går bara stelt och konstigt då. Tog cykeln och gångbanan på övervåningen igen. Bättre tider väntar! I övrigt inte ett skapandes grand nytta idag – vilodag. Hängt på facebook och snackat i telefon.

Kvällens tv-utfrågning av Stefan Löfven (S) i ”Nyfiken på partiledaren” var bra. Han känns alltid pålitlig, trygg, trovärdig, ärlig och äkta. Fast förankrad i värderingar om människors lika värde. Gjorde mycket riktigt bra ifrån sig. Inget falskspel där. Efterföljande expertanalys bekräftade också hans gedigna förankring i värderingarna. Men man ska inte häckla honom för att "han gör ett nummer av" att ha växt upp i Ådalen. Detta är ett faktum, hur retfullt det än må vara för somliga. Löfven och vänsterns Jonas Sjöstedt (från första programmet) är säkra pojkar båda två, som också vågar slappna av och skratta lite. Levande människor!


Värre gick det för Reinfeldt (M) förra veckan… ’Herr Reichfeldt’ var precis lika kall, beräknande och känslolös som vanligt. Inga personliga sidor, ingen värme, ingen mänsklighet… bara en ansvarsrobot. Han satt stelt framåtlutad hela tiden. Med fötterna på exakt samma ställe! Kontrollerad. Totalt humorbefriad.

Vi fick höra om en hård, kall och beräknande tioåring (!) vilken som lillgammal elevrådsordförande främst tänkte ”hur ska jag säga för att få de andra att rösta på mig”. Han framställde visioner och ideologier som något otrevligt. Talade om att tävla, förtroende, ansvar, om att vinna, beräkning… Kallt känslobefriat, robotaktigt kontrollerat. Han tog ”ansvar för ansvaret”. Läs gärna Eva Franchells (AB) suveräna recension HÄR. Hon skriver bl.a ”Han pratar om friheten, men menar att människor måste tämjas och sättas på plats. Det är han som tyglar folket och det tar uppenbarligen på krafterna. Detta måste få ett slut. Någon måste befria honom för allt detta ansvar.”


Vi har representativt statsskick i Sverige. Vi – folket - representeras i riksdagen av folkvalda ledamöter från hela landet. Ett representativt urval av folket, som jag ser det. Därför har vi i alla tider hört dialekter i riksdagen, folk från olika yrken, folk som gör fel mm. De är i vårt ställe och ska föra vår talan. Då vill jag helst också se ’vanligt folk’ i regeringen. Som kan skratta och skämta ibland, känna empati, vara lagom människa utöver det ansvarsfulla värvet. Inga kalla och beräknande robotar!

I höstens val visar det sig om folket väljer varma medkännande riktiga människor till att styra vårt land eller fortsätter tro på en beräknande robot som säger det vi vill höra, men gör tvärsemot.

 
 
Gubbfan

Gubbfan

3 februari 2014 09:25

Jag kan bara hålla med dig.
Jag orkade inte titta på Reinfeldt.
Han har alltid känts så falsk.
Då är faktiskt Bildt mer ärlig. En egotrippad, girig översittare som ser ner på sina medmänniskor.
Man vet var man har honom.
Men Reinfeldt...
Usch!

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Margus

3 februari 2014 21:51

Äckelkänsla, är det. Ja. Har undvikit honom länge nog i ren självbevarelsedrift. Och jag fasade för att han skulle spela upp medkänsla och människokärlek, men DÅ hade jag kreverat. Men se, han klarade inte det. Utan framstod som den beräknande kalla typ han verkligen är, vilket gladde mig oerhört.
Så jag fortsatte att titta i ren eufori över hur han i mina ögon "gjorde bort sig".
Bildt är ju rätt kul mitt i sitt översitteri ;-) Ärlig, ja. Som du säger, man vet var man har honom.

 
Berit E

Berit E

4 februari 2014 15:45

Reinfeldt - fascinerande att höra en person BERÄTTA att han har humor och är en trevlig och skojfrisk person. Så att vi liksom ska veta det. :D
När det gäller vad han i övrigt faktiskt sade och visade, så håller jag helt med dig.
Jsja, en rätt obehaglig stund blev det hur som helst.

Löfven var i alla fall en levande människa, en som VISADE både engagemang och till och med lite humor. :) Gav verkligen intrycket av att vara lugn, avslappnad och trygg med sina värderingar. Vore trevligt om han kunde stå för dem i politisk praktik också. Där är jag ärligt talat lite mer tveksam.
(Jag hade nog inte sett inslagen om jag inte läst ditt inlägg, men nu ska jag följa även de övriga. Tror jag...) :)

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

4 februari 2014 22:39

Kul om jag inspirerat, hehe. Man är lite kluven, ja... till att se för många. Tveksamt om jag orkar med Anni Lööf, t.ex För många floskler. Men(C) ska inte räknas ut, de kommer att köra reklamfilmer med bönder o kossor, och f-n vet om inte de klarar spärren.
Björklund (FP) kanske man orkar. Verkar åtminstone klämmig och rättfram, hehe. För övrigt har jag nog sett de jag ville se, men man vet aldrig...

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

7 februari 2014 06:51

Bra beskrivning av partiledarna, jag upplevde dem ungefär likadant. Reinfeldt orkade jag inte följa till slutet, det blev för jobbigt ;-) Samma med Annie Lööf tror jag.

http://barasaras.bloggplatsen.se

Margus

7 februari 2014 22:52

Känns bra när vi upplever ungefär samma känslor. Det måste betyda att vi fattat rätt... eh, eller? Han är bara för mycket, den där.
Läste att man tydligen får många träffar på Google om man söker på "robot" tillsammans med Reinfeldt eller A Lööf. Måste betyda att vi har väldigt mycket rätt, hehe :-)

 
Pinkozzy

Pinkozzy

7 februari 2014 16:48

Håller med. Men jag har faktiskt slutat bry mig så fort jag ser en Alliansnuna i TV. Det börjar bli så desperat. Ideologierna har de glömt. Numera gäller bara en sak. Att vinna valet till varje pris. Vi får verkligen hoppas att de inte lyckas och kanske att t o m 1 eller 2 partier flyttas till "division 2", d v s hamnar under 4%-spärren.

http://www.pinkozzy.bloggplatsen.se

Margus

7 februari 2014 22:43

Har också nogsamt undvikit 'alliansnunor' en längre tid - i ren självbevarelse. Nu kändes det viktigt inför valet - för en stund.
Kvoten känns på nåt sätt fylld. Försöker bli klok på hur de som röstat (M) tänker, men fattar inget ändå ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards