Fågelperspektiv

Alla inlägg den 23 juni 2012

Av Margus - 23 juni 2012 00:20

Häromkvällen när jag skulle hämta gräs till marsvinen i parken råkade jag praktiskt taget snubbla över ett naturens under. Oklar över vad som försiggick insåg jag ändå att detta ’något’ måste förevigas. Filmkameran hämtades. Det var ju gott om tid;-)

Filmen handlar om sniglar, fångade mitt i akten. Sniglarnas parning är en lång, komplicerad och mycket varierad procedur. Förloppet beror helt på vilken snigelgrupp det handlar om. Hos landsniglarna är de flesta arter tvekönade, det vill säga de är både honor och hanar samtidigt. Parningen sker då genom ömsesidig utväxling av sädesceller. Här ses ett par av den svarta skogssnigeln i en öm kärleksscen. Ja, jag kan inte tolka det på annat sätt.

En både saktfärdig och slemmig historia. Trots detta hyser jag den största respekt för våra små medresenärer på livets stig, en urgammal djurgrupp. Sällsamt att ha bevittnat.


Mysteriet klarnade betydligt efter att ha sett en instruktiv film om detta naturens under, med tal av David Attenborough. Kunde tydligen inte länkas in här. Föregående inlägg HÄR.

Hittade en läsvärd artikel om sniglar, men det blir nåt knas när jag försöker länka. Dock funkar adressen:

http://gamla.skillingaryd.nu/Natur/2009/sniglar.snackor.090713.html


HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards