Direktlänk till inlägg 27 juli 2007
Hade telefonavbrott en sen kväll vilket felanmäldes på stört. Följande vardag ville jag veta mer om vilket slags fel det var så jag ringde upp Telias röstmaskin igen för att få tala med Kundtjänst.... trodde jag....
- Vilket är ditt ärende, frågade en sockersöt, lismande, välmodulerad kvinnoröst i andra änden.
...!!!??? Va? Inga val! Man ska tydligen hitta på själv ("med sina egna ord")och tala med maskinen! Vad säga?
- Kundtjänst, försökte jag.
- Jaha, du vill tala med Kundtjänst...?
- Ja. (....aha, det går framåt...)
- Vad gäller saken?
... ??? Ställd igen. Vad väljer man?
- Felanmälan.
- Jaha, du vill göra en felanmälan?
- Kundtjänst, försökte jag igen när jag insåg mitt felaktiga val. Medan jag funderade över vad jag skulle säga nästa gång.
- Jag accepterar inte svaret, sa rösten... Svara ja eller nej!
- Nej, fick jag svara då.
- Vad gäller saken, började hon om, och så där tragglade det på. Jag begärde "hjälp" och rösten tjatade på. Vad jag än sa blev det fel. Funderade så hjärnan kokade över vad jag skulle säga som skulle passa programmet.
Snart blev jag frustrerad och sa "Jag vill tala med en levande människa!" och kom så småningom fram.
Felet visade sig bestå i ett konstigt telefonjack när jag körde reservdatorn över telefonmodemet i någon dag.
Men... denna röststyrning...!? Den är INTE bra.
Knappvalen var bättre, då visste man vad man hade att välja bland. Nu vet man inte vad man ska säga som "går hem" hos programmet.
Är det VI som ska "programmeras" för att passa ett konstgjort program????
.....
Man får ha högt IQ för att klara den här. Man ska alltså gissa sig fram, och komma på svar som sedan ratas av Maskinen. Detta är förödmjukande!
Det är kränkande.
Tänkte tala om för Telia vad jag tycker. Det går inte. Inte via mail i allla fall. Ringer man kommer man inte fram....
Ett kommunikationsföretag som inte vill tala med sina kunder, eller i alla fall har gjort allt för att hindra oss komma fram till dem. Visst är det paradoxalt.
SJ försökte sig på ett liknande projekt en gång, men fick tydligen lägga ner. Man klarade inte av skånskan. Vi kan tacka skåningarna för att vi slapp skräpet. Har Telia inte talat med SJ ????? Hallå... gjordes ingen konsekvensanalys? Talar Telia med någon??
Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 | 10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 |
|||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|