Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2015

Tack vare en saknad bild

Av Margus - 26 augusti 2015 22:28


     

Nä, nu.... tror jag allt att jag måste släktforska lite. Trots allt.

Detta återfanns i pappas album som jag sparat i garderoben fram tills nu. Orsak till djupdykningen var sökandet efter en liten, liten saknad bild från barndomen. Slutresultat två dagar efteråt är:

1) färre album knökade med de värdefullaste bilderna,

2) två sopkassar slängda bilder, dubbletter, dåliga kort och ointressanta omgivningar.

       

Riktiga höjdare var de här bilderna på släktingar, varav flertalet namngivna. Den bestämde mannen på bilden ovan är Herder Björk, son till familjens ostindiefarare min farfars farmorsfar Anders Björk (1798-1868), kofferdisjöman. 

Herder o hans bror Anton flyttade till USA 1867.

Albert Emanuel Björk, fotad vid såväl 16 som 23 år i Chicago, var kusin till min farfar, liksom Hero Björk fotad i Chicago samt Hilda och Nellie Birch (Björk) fotade i Ohio.

Det blir nog knepigt att släktforska i USA, men man kan ju få bekräftat vilka som emigrerade i alla fall. Det här var ett riktigt fynd. Tillvaratagna och sparade av pappas faster Sigrid.

Den saknade bilden som var upphov till både rensningen och dessa fynd återfanns dock aldrig. Den dyker väl upp i annat sammanhang :-) 

 
 
Erika

Erika

27 augusti 2015 16:04


Gamla bilder från förr, riktigt långt tillbaka i tiden som med
dina har alltid fascinerat mig. I föräldrahemmet ligger gamla
fotoalbum med sammetspärmar, tyvärr står det inte namn vilka som
är på dessa foto. Några känner jag igen men långt ifrån alla.
Det står endast vem fotografen var. Släktforskar skulle var
intressant att börja med, men det är mycket arbete bakom.

För många år sedan hittade jag en sida (gratis) där det gick att
skriva in namn på den person man sökte på. Jag hade en del på
min gammelmormor, som församling/ när hon avled men det
fattades en del. Skrev in i tomma fält och fick upp två kvinnor från Mjällby församling, jag visste direkt vem som var
min gammelmormor.

Sedan skrev jag in min gammelfarfar. Inget vanligt efternamn så det var också lätt att får fram. Där kom Rommele församling upp sedan fick jag alla uppgifter om honom, tyvärr hade jag inte samma tur med min gammelfarmor trots ovanligt flicknamn, fanns inget på henne. Som sagt det är ett gediget arbete. Tyvärr är ingen av de s.k syskonen intresserad av att släktforska, men en av mina söner är eld och lågor, så kanske vi sätter igång. Under har hänt förr, why not!

Hoppas denna kommentar stannar kvar annars hämtar jag universalklistret. :)

http://allblogg-erika.blogspot.se

Margus

27 augusti 2015 22:39

Du har knäckt den hemliga koden! Kommentaren nådde fram!
Tycker absolut du ska forska litegrann. Om din son är eld och lågor nu, kommer han att brinna när ni är igång. Hoppas jag. Ta vara på detta nu innan han ändrar sig.
Ja, man kan bara beundra fotografers arbete från förr. Och att folk ansåg det värt att kosta på sig ett porträtt. Tacksam för de gåvor som kommit till mig.

 
Ingen bild

Väninnan

27 augusti 2015 19:17

Men... vilken skatt! Så vackra bilder, fina frisyrer, kläder och framförallt vilka anletsdrag. Här vilar ett stort lugn över hela ansiktet och framför allt i ögonen. Var rädd om dessa bilder. Ett litet önskemål är att få se dem nästa gång vi träffas.

Margus

27 augusti 2015 22:35

Självklart ska vi titta - och känna - på bilderna när vi ses. Kanske kan du hjälpa mig med uppgifterna om deras emigration? Det är väl så långt man kan komma?
Tackar pappa för att han skrev ner, och hans faster för att hon tog vara på bilderna och namnen. Det finns säkert ättlingar over there.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards