Fågelperspektiv

Direktlänk till inlägg 4 maj 2014

Förälskad... i gråsparvarna

Av Margus - 4 maj 2014 21:56

Förälskad... i gråsparvarna. De kom i våras och ett par är faktiskt kvar! Ett tecken på att de kanske häckar här. Jag blir så glad varje gång de visar sig. Spejar ivrigt och ser dem redan på långt håll. Hoppas varje gång på kalasbilder. Hoppas även att de får ungar, gärna ett par kullar, som stannar och bildar en ny koloni. Gråsparven har minskat kraftigt i antal, så det vore välkommet. Bilderna är bevis på att de faktiskt är här.

       

Efter att ha levt med en 50-hövdad pilfinksflock i 20 år här i Lilla Huset känns det efterlängtat med gråsparv. Dels för att jag växt upp med dem i Göteborg, dels för att man ser skillnad på honor och hanar. Pilfinkarna ser alla likadana ut, såväl honor som hanar och ungar. Ingen variation.

   

Gråsparven är aningen större och ser mer vuxen ut i jämförelse med pilfinkarna, utöver färger och markeringar. Pilfinken har brun hjässa och kindfläck. Gråsparven har grå hjässa och vita kinder. Båda är arter med så diskret färgsättning och trist ’sång’ att många inte ens lägger märke till dem. Så nu fick 'Hacke' hänga med som färgklick.

 
 
Berit E

Berit E

5 maj 2014 23:56

Som jag minns det fanns det gråsparvar överallt. :) När jag var barn, alltså.
Som vuxen har jag ju lämnat det mesta av samhällen bakom mig, och det var väl där de mest höll till. Eller har jag fel - det har jag antagligen. :)
Varken sparvar eller pilfinkar brukar hur som helst vara gäster vid mitt fågelbord - som numera ju nästan bara består av upphängda talgbollar. Tre katter gör att jag är väldigt tveksam till utfodring. Hoppas andra är desto mer generösa...

http://kasperian2.blogspot.se

Margus

6 maj 2014 23:26

Jag vet en som har gott om gråsparvar på sin gård ute på landsbygden t.ex Så det händer nog att de finns på landet också. Men minskat i antal har de, enl fakta från "fågelkännare" (glömt vem).
Förstår att du inte vill utfodra med katterna i närheten. Man får antagligen välja. Förut ville vi inte utfodra i trädgården för hundarna skulle prompt sätta i sig all skit därunder (salmonellarisk...). Nu behöver vi inte tänka på det.
Du behöver nog inte ha dåligt samvete för fågelutfodringen har ökat som intresse :-)

 
Agneta

Agneta

6 maj 2014 01:47

Hej!
Vilka fina närbilder du tagit på gråsparvarna :-)
Personligen tycker jag att dom är väldigt söta och värda att uppmärksammas. Jag bor ju "mitt i smeten" i Göteborg och visst skulle det kännas konstigt att inte se dom här. Dom liksom ingår i stadsbilden och numer är man ju tacksam för alla djur man ser då många minimeras eller utrotas.
Kramen

http://www.agnetas.name/agneta14/nyheter.htm

Margus

6 maj 2014 23:35

Skönt höra att ni fortfarande har gråsparvar i Götet! Hoppas göteborgarna är rädda om dem och matar. De är ju något av ett kulturarv;-)
Jag tycker de är vackra. Kanske inte just den jag fotade, men när de är som snyggast så...
Ha det gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margus - 19 september 2015 23:25

Bloggen gör uppehåll. För inre tjänst. På egen tid. För att skapa energi. Ska bara ta in. Uppleva. Njuta. Bearbeta. Inte omedelbart omvandla för utgivning till offentligheten. Tid för motion och träning. Frisk luft. Vila och eftertanke. Sjukdom...

Av Margus - 19 september 2015 23:10

  Två och en halv mil. Rätt bra cykeltur, menar jag. Så duktiga är Husbonden och jag numera. Vi går eller cyklar var eller varannan dag. Och har väldigt roligt. Med kilometermätaren blev det ännu roligare... Vi har gått närmare två mil också, och ...

Av Margus - 19 september 2015 22:53


  Den första valvbron i Fåglum byggdes troligen under 1800-talets första hälft. Den hade två större valv och ett mindre där överloppsvatten släpptes fram vid flod. På strömsidan fanns en så kallad klyvare gjord av uppstaplade stenar. 1923 revs de...

Av Margus - 19 september 2015 22:17

  Öbrona är namnet på en liten stenvalvsbro i Fötene, Södra Härene socken, Vårgårda kommun. Den är byggd över Öbrodiket som rinner till ån Nossan. Vem blir inte fascinerad av dessa vackra gamla stenvalvsbroar som syns lite varstans och ännu fun...

Av Margus - 14 september 2015 23:50

  Mitt i redigeringen av sommarens minnesresor hamnade vår "trösksafari". Vi gav oss ut för att njuta av tilldragelsen när startskottet gick. ALLA var ute med gott humör och alla upptänkliga vagnar och kärror. Jag tog några bilder från evenemanget...

HEJ, OCH VÄLKOMMEN !

      

  Visa presentation

Avdelningar i bloggen

Så var det då... denna dag

Sök i bloggen

ARKIV från start 14 mars 2007

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

   Underbar video från YouTube

  

Bra historiebok på internet

Mina länkar

Antal besök

Följ bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards